Online Restorative Mediation Practices
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136687Author:
Konovalov, Anton Iu.
Коновалов, А.Ю.
Date:
2020-09Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)Abstract:
In 2019–2020, the COVID threat has changed ordinary life in many countries, including Russia. The fear of epidemic has affected people’s condition and caused anxiety. Many people have found themselves isolated, unable to leave their homes and go to work, which further increased tensions. Those minors, who were shifted to distance learning format and forced to stay at home, also felt vulnerable. The specialists of the “helpline” note growing number of calls, including those related to family and child-parental conflicts. The author organized a series of expert webinars, where the features of restorative practices and online mediation were discussed. The participants were practicing mediators, restorative justice specialists, children’s helpline psychologists, members of the All-Russian Association for Restorative Mediation, and other specialists from Russia, Latvia and Ukraine. The results of these discussions have formed this research.
The most important result is that when it is impossible to use the means of face-to-face communication, then the mediator (facilitator) needs to develop and master other methods and techniques for successful communication management, as well as trust and sincerity between the participants. Let us imagine it in a way: an author of a fiction book and a director of a film based on the same book will use different means to convey its meaning and states of the participants, but in the book through descriptions, and in the film through music and other cinematographic techniques, there will be a single content and the essence of the work.
The ideas and recommendations for online mediation described here can be useful not only for the isolation period, but also when working with those people who are difficult to access directly. For example, for those who live in closed institutions: hospitals, specialized educational institutions, temporary detention centers, penal institutions with remote location without an opportunity to come to a meeting, homeschooled students and their parents, if the parties do not want to communicate in direct contact with the members of network communities, etc. Moreover, Russia has already such experience and it needs to be expanded further В 2019–2020 гг. угроза заражения вирусом COVID изменила привычный уклад жизни во многих странах, включая Россию. Страх людей перед эпидемией отразился на их состоянии и тревожности. Многие люди оказались в изоляции, без возможности покидать свое жилище и выходить на работу, что вдобавок
увеличило напряженность. В уязвимую ситуацию попали и переведенные на дистанционный формат обучения несовершеннолетние, которые вынуждены были находиться в ограниченном пространстве дома. Работающие на «телефоне доверия»
специалисты сообщали нам об увеличении числа обращений, в том числе по семейным и детско-родительским
конфликтам. В это время автором была организована серия экспертных вебинаров, на которых обсуждались особенности восстановительных практик и медиации в онлайн-формате.
Участниками были практикующие
медиаторы, специалисты по восстановительному правосудию, психологи детского
«телефона доверия», члены Всероссийской ассоциации восстановительной медиации и другие специалисты из России, Латвии и Украины. Результаты этих обсуждений легли в основу данной статьи.
Основной вывод заключается в том, что когда невозможно использовать средства очной коммуникации, то ведущему (медиатору, фасилитатору) необходимо
разрабатывать и осваивать иные методы и приемы для эффективного управления
коммуникацией, а также достигать доверия и искренности между участниками.
Можно предложить такой образ: автор художественной книги и режиссер фильма по этой же книге будут использовать разные средства для передачи ее смысла
и состояний участников, но и в книге через описания, и в фильме через музыку
и другие приемы кинематографа будут передаваться единое содержание и суть произведения.
Собранные здесь идеи и рекомендации по проведению медиации в режиме онлайн
могут быть полезны не только при работе в режиме изоляции, но и в работе с теми
людьми, к которым затруднен непосредственный доступ. Например, находящихся в закрытых учреждениях: больницах, СУВУ, центрах временного содержания,
местах заключения, находящихся в отдалении без возможности приехать лично
на встречу, детей на домашнем обучении и их родителей, при нежелании сторон
коммуницировать в непосредственном контакте, с участниками сетевых сообществ
и т.д. Тем более что в России такой опыт уже есть и его надо расширять
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Conflicts and Mediation in a Multicultural Society: Psychological, Pedagogical and Sociological Aspects
Smolyaninova, Olga G.; Смолянинова, О. Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)This article presents an analytical review of psychological, pedagogical and sociological aspects of conflict resolution with implementation of mediation in a multicultural society, which is based on the analysis and ... -
Algorithms for Mediation Restorative Work of the Territorial Reconciliation Service in Difficult Cases
Belonogova, Elena V.; Prokopyeva, Natalya G.; Белоногова, Е.В.; Прокопьева, Н.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The article presents the experience of the Territorial Reconciliation Service of the Kemerovo Region in the development and testing of algorithms for mediation resolution of complex school and family situations of minors ... -
A Regional Model to Train Mediators for the Educational System of Kuzbass
Belonogova, Elena V.; Sviridova, Irina A.; Белоногова, Е.В.; Свиридова, И.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The article presents the experience of the Kemerovo region in creating system for training mediators in the Kuzbass Centre for Psychological and Educational, Medical and Social Care. The authors reveal the genesis and the ... -
Strategic Upgrade of the Master’s Programme “Mediation in Education” in Digital Transformation Context
Smolyaninova, Olga G.; Egle, Evgeny S.; Ivanov, Nikita A.; Смолянинова, О. Г.; Эгле, Е. С.; Иванов, Н. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)The “conflict-generating capacity” of the modern world causes the need for trained mediators specializing in the productive negotiation technology and conflict management in both real and virtual domains of social relations. ... -
Model for Forming Readiness for Online Mediation of Masters of Psychological and Pedagogical Direction
Alekseeva, Ekaterina A.; Smolyaninova, Olga G.; Алексеева, Е. А.; Смолянинова, О. Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-09)The results of a theoretical analysis of Russian and foreign practices and educational programs on the mediation of higher educational institutions are presented. The insufficiency of methodological study of the possibilities ...