Development of the Requiem Genre as a Reflection of Philosophical and Social Ideas About Death
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135370Автор:
Seibert, Andrey Yu.
Сейберт, А.Ю.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Аннотация:
The article deals with the Requiem genre and its evolution in the context of
a philosophical worldview through various historical periods of human development.
The basis for this is the periodization proposed by V.V. Mineev, which reflects different
attitudes to death in the process of evolution of philosophical and scientific thought.
Views of the public consciousness concerning the issues of death resonate not only with
philosophical reasoning and scientific works, but also with works of art. In the field of
music, this is particularly evident in the genre of Requiem, which produces immediate
response to social change. The author traces the transformation of ideas about death
from superstitious – fantastic nature to medical justification of death, its treatment and
prevention.
The Requiem originated within the walls of the Catholic Church as a cult genre, capable
of instilling religious fear in parishioners. Over time, it has freed itself from prejudice
and gradually accumulated not only the memories of a particular deceased person who,
but also the recollections about all mankind. The latter trait manifests itself in a departure
from the Latin text and images of the Last Judgment, as well as in introducing secular
texts into the spiritual genre В статье рассматриваются жанр реквиема и его эволюция в контексте
философского мировоззрения в различные исторические периоды развития
человечества. За основу взята периодизация, предложенная В.В. Минеевым,
которая отражает разное отношение к смерти в процессе эволюции философской и
научной мысли. Взгляды общественного сознания относительно вопросов смерти
находят отклик не только в философских рассуждениях, научных трудах, но и в
произведениях искусств. В сфере музыки особенно ярко это проявляется в жанре
реквиема, способном остро реагировать на социальные изменения. Автором
прослеживается трансформация представлений о смерти от суеверий мистико-
фантастического характера до медицинского обоснования появления смерти, ее
лечения и профилактики.
Реквием зародился в стенах католического храма как культовый жанр, способный
вселять в прихожан религиозный страх. С течением времени он освобождается
от предрассудков и постепенно аккумулирует в себе не только память об одном
человеке, но и память обо всем человечестве. Последнее проявляется в отходе от
латинского текста, изображения картин Страшного суда, а также в привлечении
светских текстов в духовный жанр