The Understanding of Creativity and its Criterions in Classical and Non-Classical Philosophy
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13216Author:
Tomyuk, Olga N.
Томюк, О.Н.
Date:
2014-07Abstract:
This article gives comparative analysis of approaches to understanding the creativity and its criterions in classical and non-classical philosophy. As a result of the analysis we found that rational foundations of creativity have formed classical conception of creativity, where the creativity is treated from the position of general categories and where the theory of creative being is a theory about being of the search for general, necessary and regular. Changes in the understanding of creativity phenomenon in non-classical conception are, first of all, connected with the understanding of reality in its processuality, movement and formation. Consequently, non-classical conceptions treat creativity in opposition to mechanical rationalism, where mind is replaced by will, intuition, instincts and etc.
In classical tradition creativity is defined as activity, which has a feature of effective novelty. That is why novelty comes out as the main and universal criterion of creativity in classical philosophy. Non-classical philosophical conceptions take novelty as criterial characteristic of creativity in its processuality, but not as a result of activity; processuality of creativity exposes itself with the help of such concepts as duration, intersubjectivity, polyphony, diversity, interparadigmality etc.
Besides, in non-classical tradition the process of creation and its results are supplemented by anthropological and social dimensions.
Field of results application – philosophy, section – ontology, philosophy of creativity В статье дан сравнительный анализ подходов к пониманию творчества и его критериев в классической и неклассической философии. В результате анализа было выявлено, что рациональные основания творчества сформировали классическую концепцию творчества, в которой творчество трактуется с позиций всеобщих категорий, а учение о творческом бытии есть учение о бытии поисков всеобщего, необходимого и закономерного. Изменения в понимании феномена творчества в неклассической концепции связаны, прежде всего, с пониманием реальности в ее процессуальности, движении, становлении. Следовательно, творчество в неклассических концепциях трактуется как противоположность механическому рационализму, где место разума занимает воля, интуиция, инстинкты и др.
В рамках классической традиции творчество определено как деятельность, которой присущ признак результативной новизны, поэтому основным и универсальным критерием творчества в классической философии выступает новизна. Неклассические философские концепции творчества видят новизну как критериальную характеристику творчества не в результате деятельности, а в процессуальности творчества, раскрываемого с помощью таких понятий, как длительность, междусубъектность, полифоничность, многоплановость, межпарадигмальность и др. Кроме того, в неклассической традиции процесс творчества и его результаты дополняются антропологическим и социальным измерениями. Область применения результатов – философия, раздел – онтология; философия творчества
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ПРАКСИОЛОГИЯ ТВОРЧЕСТВА: СУЩНОСТЬ ТВОРЧЕСКОГО ПРОЦЕССА КАК ФИЛОСОФСКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА : доклад, тезисы доклада
Качай Илья Сергеевич (Общество с ограниченной ответственностью «Научно-исследовательский центр экономических и социальных процессов» в Южном Федеральном округе, Анапа, 2023)Статья посвящена изучению сущности и структуры творческого процесса с точки зрения философской и психологической наук. В исследовании рассматриваются различные методологические подходы к проблеме творчества и обосновывается ... -
Концептуальные реконструкции творчества в контексте социально-культурных изменений
Хомушку, О. М.; Кухта, М. С.; Раитина, М. Ю.; Khomushku, Olga M.; Kukhta, Maria S.; Raitina, Margarita Yu. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-02)В статье изложены особенности трансформации понимания творчества в контексте социально-культурной динамики. Отмечено, что сегодня творчество рассматривается как фактор социокультурных трансформаций, задающих новое качество ... -
Synergetic Anthropology as a New Approach to the Method of Humanities
Horuzhy, Sergey S.; С.С. Хоружий (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)The article presents the basic principles and methods of synergetic anthropology, a new school of thought that offers an alternative to classical European anthropology and which makes it possible to describe and analyze ... -
Integrality of Gogols Works and «Screaming Contradictions» in Understanding Him
Karlova, Olqa A.; О.А.Карлова (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2009-11)The article raises the problem of stereotypic understanding of Nickolay Gogols works in traditional literature studies, suggests a new approach to the works of the great Russian classic writer in philosophical, cultural ... -
Живопись Ренессанса и европейская классика как типы художественной деятельности
Orel, Elena V.; Орел, Е.В.; Semenova, Maria V.; Семенова, М.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2013-03)This paper presents some points for the study of painting as an activity (artistic creativity) such as: concept of the artists community what the “absolute art” is; the technology of training creative skills; an algorithm ...