Показать сокращенную информацию

Smolyaninova, Olga G.en
Bezyzvestnykh, Ekaterina A.en
Смолянинова, О. Г.ru_RU
Безызвестных, Е. А.ru_RU
2019-09-24T07:49:41Z
2019-09-24T07:49:41Z
2019-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125589
The purpose of this article is to present the experience of trainee teachers in implementing professional activities in the context of Industry 4.0, and developing the education model 4.0, which provides a change in technologies, forms and teaching aids focused on new requirements for educational results, and implementation of a lifelong educational trajectory. The subject of the study is digital competency, which is the basic competency of Teacher 4.0, which allows teachers to systematically implement professional activities in a digital society, integrate knowledge and interdisciplinary skills. The development of ICT competence is described in the process of training tutors (Bachelor degree in Education) at the Institute of Education, Psychology and Sociology of Siberian Federal University by means of electronic portfolio. The article substantiates methodological approaches and methodological solutions for the development of ICT competency, describes the levels of its formation in the electronic educational environment of a federal university by means of electronic portfolios. The described experimental work discloses assessment of the effectiveness of the presented method for developing ICT competency of trainee tutors within mastering the systemically important IT disciplines. The article presents diagnostic tools, including a list of valid techniques for the component-wise assessment of the ICT competence level of trainee tutors. The main results of the study can serve the basis for further developments in the field of effective training in different teaching specializations, taking into account the requirements of academic and professional standards in the context of digitalization of education and the development of electronic information educational environmenten
Цель данной статьи: представление опыта подготовки будущих педагогов для профессиональной деятельности в условиях Индустрии 4.0 и развития модели образования 4.0, обеспечивающей изменение технологий, форм и средств обучения, ориентированных на новые требования к результатам образования, реализацию непрерывной образовательной траектории. Предметом исследования стала цифровая ИКТ‑компетентность как базовая компетентность «педагога 4.0», позволяющая педагогам системно реализовывать профессиональную деятельность в цифровом обществе, интегрировать знания и междисциплинарные навыки. Развитие ИКТ‑компетентности описано в образовательном профиле подготовки будущих педагогов «Тьютор Института педагогики, психологии и социологии Сибирского федерального университета». В статье обоснованы методологические подходы и методические решения по развитию ИКТ‑компетентности, показаны уровни ее сформированности в электронной образовательной среде федерального университета с использованием электронного портфолио. Изложена опытно-экспериментальная работа по оценке результативности разработанной методики развития ИКТ‑компетентности будущих педагогов-тьюторов при освоении системообразующих дисциплин информатического цикла. Представлен диагностический инструментарий, включающий перечень валидных методик для покомпонентной оценки уровня сформированности ИКТ‑компетентности выпускников. Основные результаты исследования могут служить основой дальнейших разработок в области эффективности обучения будущих педагогов различных профилей с учетом требований академических и профессиональных стандартов в условиях цифровизации образования и развития электронной информационно-образовательной средыru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Industrial Revolution 4.0en
Teacher 4.0en
ICT competencyen
digitalization of educationen
Bachelor’s degreeen
information educational environmenten
tutoren
teacher trainingen
electronic portfolioru_RU
индустриальная революция 4.0 (Industrial Revolution 4.0)en
педагог 4.0ru_RU
ИКТ‑компетентностьru_RU
цифровизация образованияru_RU
бакалавриатru_RU
информационная образовательная средаru_RU
тьюторru_RU
педагогическое образованиеru_RU
электронный портфолиоru_RU
Professional Training of Teacher 4.0: Developing Digital Competency By Means of ePortfolioen
Подготовка «педагога 4.0»: развитие цифровой компетентности средствами е-портфолиоru_RU
Journal Articleen
Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; smololga@mail.ru; ORCID: 0000–0002–5597–6348en
Bezyzvestnykh, Ekaterina A.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russiaen
Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
Безызвестных, Е. А.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
 1714–1732ru_RU
10.17516/1997–1370–0478
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию