Показать сокращенную информацию

Tareva, Elena G.en
Tarev, Boris V.en
Тарева, Е. Г.ru_RU
Тарев, Б. В.ru_RU
2019-07-03T04:45:59Z
2019-07-03T04:45:59Z
2019-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/111642
The article represents the analysis of individual styles of summary writing with the aim to describe them, and verify the methods of their defining (diagnosis). The purpose of the paper is to determine the scientific status, and also to substantiate the pragmatic function of individual summary writing styles in order to improve the quality of students’ preparation for this type of written activity in the process of learning foreign languages. The main goal of the authors is to prove that the individual style of summary writing is conditioned by socio-cultural and personal factors that influence the ability to perceive and process the source text and generate a secondary text — a summary. Materials and methods. As a methodological basis, the authors rely on the learner-centered and intercultural approaches to teaching. The solution of research problems was ensured through the use of a set of interrelated methods: theoretical (analysis of literature, of available domestic and foreign experience), general scientific (classification, differentiation, comparison, generalization), as well as empirical (experimental work, content analysis of activity products — summaries, statistical data processing). The material for research is summaries which are regarded as products of written speech by Russian-speaking and English-speaking students of an economics university. Results. The research identifies and characterizes lingvocognitive styles of summary writing specific for English and Russian language speakers, that reflect nationally and personally conditioned approaches to analytical and synthetic processing of information. We prove experimentally and statistically reliably the fact that Russian-speaking students are characterized by differentiating, scanning style of summary writing, while English-speaking students — by integrating, fragmenting style of summary writing. The systematization of the results of the summaries’ content analysis has demonstrated the use by the learners of their personal experience for perception, processing of the source text and in the generation of the text of a summary. Conclusions. The obtained results help to optimize the process of preparing students for writing summaries in the conditions of intercultural communication, taking into account the individual style of summary writingen
Статья посвящена проблеме исследования индивидуальных стилей реферативной деятельности человека с целью их описания, а также обоснования методов их выявления (диагностики). Цель статьи — определить научный статус, а также обосновать прагматическую функцию индивидуальных стилей реферирования для повышения качества подготовки студентов к данному виду письменной деятельности в условиях обучения иностранному языку. Основная установка авторов — доказать, что индивидуальный стиль реферирования обусловлен социокультурными и личностными факторами, влияющими на способность воспринимать и перерабатывать исходный текст и порождать вторичный текст — реферат. В качестве методологического основания авторы опираются на личностно-деятельностный и межкультурный подходы к обучению. Решение исследовательских задач обеспечивалось благодаря применению комплекса взаимосвязанных методов: теоретических (анализ литературы, обобщение имеющегося отечественного и зарубежного опыта), общенаучных (классификация, дифференциация, сравнение, сопоставление, обобщение), а также эмпирических (экспериментальная работа, контент-анализ продуктов деятельности — рефератов, статистическая обработка данных). Материалом для исследования служат рефераты как продукты естественной письменной речи русскоязычных и англоязычных студентов экономического вуза. В результате выявлены и охарактеризованы лингвокогнитивные стили реферирования носителей английского и русского языков, отражающие национально и личностно обусловленные способы аналитико-синтетической переработки информации. Экспериментально и статистически достоверно доказан факт проявления русскоязычными студентами дифференцирующего, сканирующего стиля реферирования, англоязычными — интегрирующего, фрагментирующего стиля реферирования. Систематизация итогов контент-анализа рефератов продемонстрировала использование студентами личностного опыта в восприятии, переработке исходного текста и в создании текста реферата. Полученные результаты способствуют оптимизации процесса подготовки студентов к письменной реферативной деятельности, осуществляемой в условиях межкультурной коммуникации, с учетом проявления индивидуального стиля реферированияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
summaryen
summary writingen
styles of summarizingen
ability to summarize textsen
lingvocognitive styles of writingen
scanning style of summarizingen
fragmenting style of summarizingen
рефератru_RU
реферированиеru_RU
стиль реферированияru_RU
языковая личностьru_RU
способность к реферированию текстовru_RU
лингвокогнитивные стилиru_RU
сканирующий стиль реферированияru_RU
фрагментирующий стиль реферированияru_RU
Individual Styles of Summary Writing: Approaches to Styles Description and Diagnosticsen
Индивидуальные стили реферирования: подходы к описанию и диагностикеru_RU
Journal Articleen
Tareva, Elena G.: Moscow City University 4–1, 2nd Selskokhoziastvenny Proezd, Moscow, 129226, Russia; elenatareva@mail.ruen
Tarev, Boris V.: National Research University Higher School of Economics 20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russiaboristarev@mail.ruen
Тарева, Е. Г.: Московский городской педагогический университет Россия, 129226, Москва, 2-й Сельскохозяйственный проезд, 4–1ru_RU
Тарев, Б. В.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20ru_RU
1028–1037
10.17516/1997–1370–0441
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию