The Role of Education in the World of Work: Fostering Learning Organisations
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109546Author:
Silva, Maria C.V.
Garcia, Ana C.M.
Сильва, М.К.В.
Гарсиа, А.К.М.
Date:
2019-02Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)Abstract:
In this period of transition from a knowledge society to a learning society, the concept of learning becomes more comprehensive, extrapolating beyond the restricted field of education. Consequently, the development of competences combines and attributes the same value to formal, non-formal and informal learning. Lifelong learning is a necessity, aiming at the full development of the individual’s learning potential.
The validation of prior learning is, therefore, fundamental for a greater visibility and valuation of this human capital. In fact, individuals will need to be re-qualified throughout their working lives and, given that the adult education offer represents a niche that does not seem to understand the requalification and continuous improvement of the workforce, the VPL – Validation of Prior Learning – approach could be an important pillar of lifelong learning strategies.
The authors focus on the following problem: To what extent can a VPL approach, supported by principles of educational sciences, help to improve the quality of Portuguese SMEs (Small and Medium Enterprises)? We present the structural data obtained through the analysis of official documentary sources on on-the-job training and through exploratory interviews with key informants.
We found that the training processes presented value learning in the workplace. However, the definition of a training assessment methodology focused on the development of individual competencies, as well as the combination of non-formal and informal learning moments, seem to be lacking. As a result, the integration of the VPL approach may prove to be advantageous В период перехода от общества знающих к обществу обучающихся концепция непрерывного обучения становится всеобъемлющей, выходя за пределы ограниченной области образования. Развитие компетенций придает одинаковую ценность как формальному и неформальному, так и информальному образованию. Обучение на протяжении
всей жизни становится необходимостью, направленной на полноценную реализацию
потенциала человека.
Следовательно, валидация предшествующего обучения выступает основополагающей для оценки человеческого капитала. Фактически люди должны будут проходить
переобучение в течение всей их трудовой жизни. С учетом того что образование для
взрослых сейчас представляет собой нишу, где, по всей видимости, не предполагается переквалификация и постоянное развитие компетентности кадров, точкой опоры
для стратегий непрерывного обучения может стать VPL-подход (Validation of Prior
Learning – валидация предшествующего обучения).
Авторы рассматривают следующую проблему: в какой степени указанный подход,
поддерживаемый принципами педагогики, может помочь улучшить качество работы
португальских малых и средних предприятий (МСП)? В статье приведены структурированные данные, полученные в результате анализа официальных документов по об-
учению на рабочем месте и предварительных интервью с ключевыми фигурами данной
сферы.
Замечено, что особую ценность представляет обучение на рабочем месте. Тем не менее очевидна недостаточность методик оценивания обучения, ориентированного
на развитие индивидуальных компетенций, а также на признание неформального
и информального обучения. В результате интеграция VPL-подхода в образование для
взрослых может оказаться крайне выгодной
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
U-LEARNING - ПОВСЕМЕСТНОЕ ЭЛЕКТРОННОЕ ОБУЧЕНИЕ В XXI ВЕКЕ: НА ПУТИ К КОННЕКТИВИЗМУ И СМАРТ-ОБРАЗОВАНИЮ
Симонова, А. Л.; Ломаско, П. С.; Simonova, A. (Сибирский федеральный университет, 2016-04-14)В статье описываются современные тенденции изменений в области информационных технологий с позиций их потенциала для реализации моделей электронного и смешанного обучения в высшей школе. Раскрываются направления совершенствования ... -
Eportfolio Technology in Evaluation of Students’ Formal, Non-Formal and Informal Learning, Accreditation of Educational Programs and Development of E-Learning in a Federal University
Безызвестных, Е. А.; Смолянинова, О. Г. (2016-03) -
EPORTFOLIO TECHNOLOGY IN EVALUATION OF STUDENTS' FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL LEARNING, ACCREDITATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS AND DEVELOPMENT OF E-LEARNING IN A FEDERAL UNIVERSITY
Смолянинова, Ольга Георгиевна; Безызвестных, Екатерина Анатольевна (2016-10) -
УПРАВЛЕНИЕ BLENDED LEARNING В УНИВЕРСИТЕТЕ
Андрюшкова, О. В.; Andryushkova, O. V. (Сибирский федеральный университет, 2016-04-14)Аннотация: в докладе рассматривается опыт применения комбинированного обучения в преподавании естественнонаучных и педагогических дисциплин по образовательным программам высшей школы. Показано, что в соответствии с ... -
Organizing Blended Learning for Students on the Basis of Learning Roadmaps
Nadezhda M. Andreeva; Ivan P. Artyukhov; Elena G. Myagkova; Nikolay I. Pak; Zhamilya K. Akkasynova (2018)The relevance of the problem of organizing blended learning for students is related to the sharpening contradiction between the high potential of this educational technology and the poor methodological elaboration of its ...