Discource on Students’ Participation in International Projects on Inter-Ethnic Tolerance Formation in Multicultural Environment
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109544Author:
Tregubova, Tatiana M.
Kozlov, Vadim E.
Kats, Alexandra S.
Трегубова, Т.М.
Козлов, В.Е.
Кац, А.С.
Date:
2019-02Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)Abstract:
The article aims at clarifying whether international educational projects offer a real assistance in developing the students’ personal, spiritual and moral qualities such as interethnic tolerance as well as at analyzing the character, dynamics, and direction of interethnic communication. From the standpoint of pedagogy, international projects are viewed as an opportunity to show an individual’s ethnicity in professional and interpersonal spheres and a step forward to interethnic interaction based on international cooperation. The results of the empirical research prove efficiency and productivity of international projects as a powerful mechanism of personal growth, development, and self-perfection. They also make it possible to trace the perspective ways of development of interethnic cooperation between Russia and its European partners in the educational sphere. To sum up, international projects enhance teaching and learning opportunities, enlarge the sphere of professional and interpersonal communication, and provide a real support in the production of a new type of specialist – a person with a planetary way of thinking, able to work and study in a multicultural educational environment, flexible and ready for dynamic changes in a globalizing world Цель данной статьи – установить, насколько участие студентов в международных
образовательных проектах стимулирует развитие личностных, духовных и морально-нравственных качеств студентов, таких, например, как межэтническая толерантность, а также проанализировать характер, динамику и основные тенденции
развития межэтнической толерантности в поликультурном образовательном пространстве. С точки зрения педагогической науки и практики участие в международных проектах рассматривается как уникальная возможность продемонстрировать
присутствие этнической принадлежности в профессиональной и межличностной
сферах общения, а также как значительное продвижение к межэтническому взаимодействию, основанному на принципах международного сотрудничества. Результаты
эмпирического исследования показали эффективность и продуктивность международных проектов как механизма личностного роста, развития и самосовершенствования. Основываясь на результатах проведенного исследования, удалось проследить
перспективные пути развития международного сотрудничества российских вузов
с европейскими партнерами в сфере образования. Подводя промежуточные итоги,
хочется отметить, что международные проекты расширяют возможности образовательного процесса, а также круг профессионального и межличностного общения и во многом способствуют формированию нового типа специалиста – личности
с планетарным мышлением, обучающейся/работающей в условиях поликультурного
образовательного пространства, творческой, гибкой и флексивной, умеющей приспосабливаться к динамичным изменениям все более глобализирующегося мира
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ethnic Tolerance Scale Development: Renovation of Integrated Approach
Breslavs, Gershons; Бреслав, Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-04)Many theoretical models have contributed to the field of intergroup relations, but the concept of social tolerance is still very ambiguous despite huge progress in social psychology and related fields in the recent 50 ... -
Theoretical Approaches to the Study of Life Activity of the Ethnic Group
Il’iashevich, Oksana A.; Ильяшевич, О.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)In this article the author examines the lifeactivity of the ethnic group as a special category in modern culturological and ethnological sciences. The author understands the life activity of such a social community as ... -
Этническое сознание: личностный смысл и знаки этноидентичности
Нескрябина, О.Ф.; Neskryabina, Olga F. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-07)This article is devoted to the analysis of essence and structure of ethnic consciousness. In modern ethnology has been widely accepted idea that ethnic self-awareness is the major ethnoforming factor. According to the ... -
Cultural Memory of Migrants of the Krasnoyarsk Territory (Krai) and Ethnic Self-Identification Processes
Avdeeva, Yuliya N.; Авдеева, Ю.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-06)The subject of the present research is cultural memory of migrants in the Krasnoyarsk Territory (Krai). Labour migration in the Krasnoyarsk Territory is a social, economic and cultural process. Migrants constitute a ... -
Ethnic Markets in post-Soviet Transitional Space: Their Role in Society and the Research Area
Diatlov, Victor I.; Дятлов, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)Open-air markets have become an essential element of the post-socialist transitional space. They appear over a vast area from China to Poland and Germany. Coupled with the huge scale and meaningful “shuttle trading”, ...