Practice-Oriented Approach to Training Tutors at the Siberian Federal University
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109542Автор:
Korshunova, Vera V.
Коршунова, В.В.
Дата:
2019-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)Аннотация:
The article demonstrates the possibilities of a practice-oriented approach to training tutors for the regional education system: such specialists are needed in the new social conditions of Siberia. The research is based on the empirical analysis of the educational services market for training tutors in Russia and the demands by regional employers for tutors. Indicators of successful training of tutors are their educational results achieved in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education and the professional standard of the tutor. Practice-oriented training of bachelors, coupled with varying the content of educational programs and increasing the share of practice and practical exercises, contributes to building up strategies for professional growth of future tutors, strengthening their adequate professional self-esteem and developing the personal traits required for a qualified specialist. The authors propose a new model of practice-oriented training of tutors, including their participation in educational events and professional tests during the university study period. The article describes the experience of Institute of Education, Psychology and Sociology at the Siberian Federal University in enhancing the practical component of vocational training, choosing teaching methods, their methodological support and innovative character of organizing student practices within the “Pedagogical Education (Tutor)” area of study В статье продемонстрированы возможности практико-ориентированного подхода
в региональной системе образования тьюторов, востребованных в новых социальных
условиях Сибири.
Эмпирической базой исследования служит анализ рынка образовательных услуг
по подготовке тьюторов в России и запросы, предъявленные региональными заказчиками к специалисту-тьютору.
В качестве показателей подготовки тьюторов выделены уровни образовательных результатов в соответствии с требованиями ФГОС ВО и профессионального стандарта тьютора.
Практико-ориентированная подготовка бакалавров, основанная на изменении содержания обучения, увеличении доли практики и практических занятий, способствует выстраиванию стратегий профессионального роста будущих тьюторов, укреплению
адекватной профессиональной самооценки и развитию личности специалиста.
Авторы предлагают новую модель практико-ориентированной подготовки тьюторов, предполагающую участие в образовательных событиях и профессиональные пробы в период обучения в университете.
В статье описан опыт ИППС Сибирского федерального университета по усилению
практической составляющей профессиональной подготовки, выбора вариантов проведения занятий, их методического обеспечения с учетом инновационного выстраивания практик студентов направления подготовки «Педагогическое образование (профиль «Тьютор»)»