Show simple item record

Korshunova, Vera V.en
Коршунова, В.В.ru_RU
2019-02-27T10:05:09Z
2019-02-27T10:05:09Z
2019-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109542
The article demonstrates the possibilities of a practice-oriented approach to training tutors for the regional education system: such specialists are needed in the new social conditions of Siberia. The research is based on the empirical analysis of the educational services market for training tutors in Russia and the demands by regional employers for tutors. Indicators of successful training of tutors are their educational results achieved in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education and the professional standard of the tutor. Practice-oriented training of bachelors, coupled with varying the content of educational programs and increasing the share of practice and practical exercises, contributes to building up strategies for professional growth of future tutors, strengthening their adequate professional self-esteem and developing the personal traits required for a qualified specialist. The authors propose a new model of practice-oriented training of tutors, including their participation in educational events and professional tests during the university study period. The article describes the experience of Institute of Education, Psychology and Sociology at the Siberian Federal University in enhancing the practical component of vocational training, choosing teaching methods, their methodological support and innovative character of organizing student practices within the “Pedagogical Education (Tutor)” area of studyen
В статье продемонстрированы возможности практико-ориентированного подхода в региональной системе образования тьюторов, востребованных в новых социальных условиях Сибири. Эмпирической базой исследования служит анализ рынка образовательных услуг по подготовке тьюторов в России и запросы, предъявленные региональными заказчиками к специалисту-тьютору. В качестве показателей подготовки тьюторов выделены уровни образовательных результатов в соответствии с требованиями ФГОС ВО и профессионального стандарта тьютора. Практико-ориентированная подготовка бакалавров, основанная на изменении содержания обучения, увеличении доли практики и практических занятий, способствует выстраиванию стратегий профессионального роста будущих тьюторов, укреплению адекватной профессиональной самооценки и развитию личности специалиста. Авторы предлагают новую модель практико-ориентированной подготовки тьюторов, предполагающую участие в образовательных событиях и профессиональные пробы в период обучения в университете. В статье описан опыт ИППС Сибирского федерального университета по усилению практической составляющей профессиональной подготовки, выбора вариантов проведения занятий, их методического обеспечения с учетом инновационного выстраивания практик студентов направления подготовки «Педагогическое образование (профиль «Тьютор»)»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
student teaching practiceen
tutoren
open educational spaceen
tutorial modelen
contents of teaching programsen
professional skills of studentsen
практико-ориентированная подготовкаru_RU
тьюторыru_RU
тьюторское сопровождениеru_RU
профессиональные компетенцииru_RU
Practice-Oriented Approach to Training Tutors at the Siberian Federal Universityen
Практико-ориентированный подход к обучению тьюторов в Сибирском федеральном университетеru_RU
Journal Articleen
Korshunova, Vera V.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; wera7@mail.ruen
Коршунова, В.В.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
164-174ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (2)en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV