The Future of Universities: Is Digitalization the Priority? (Expert View)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109227Author:
Efimov, Valerii S.
Laptevа, Alla V.
Ефимов, В.С.
Лаптева, А.В.
Date:
2018-12Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (12)Abstract:
The ongoing digital revolution is changing the economic and social environment where universities exist as well as universities themselves. The aim of the research presented is to throw light upon some aspects of “digitization” of universities using expert knowledge. A large-scale survey of experts (1481 experts from 65 Russian universities) was applied as a method of research. The task of the survey is to identify what digitalization ranks among other large-scale changes and problems topical for the modern university; how “digital challenge” should influence the priorities of university development management; to what extent the real priorities of the management of Russian universities reflect the significance of the “digital challenge”.
The survey shows that the expert community considers “the total digitalization” to be the leading trend that changes economy and society nowadays. The main challenge that higher education will face in the period until 2035 will be “digitalization”, which is the need for a large-scale use of digital technology in education and university management. At the same time, the experts believe that “critical situations” for higher education in Russia in the future may arise as a result of the possible “degradation of secondary education” and the country’s development according to the “raw materials” scenario. Accelerated technological development of the economy and society based on digital technology will not be a trigger of critical situations for higher education in the future. In the system of development priorities, investment in digital infrastructure should rank high, and we can expect “rapid effects” of this investment.
However, according to experts, “PR and promotion of the university” and “cooperation with the Ministry of Education and Science and federal agencies” rank the first and the second respectively among the actual priorities for the development of universities; investment in digital infrastructure is in the third position. Thus certain “deformation” in the management of university development takes place, which means that the main trend of changes and the challenge for universities is “digitalization”, but in the management practice it ranks only third among the priorities. The actual priority of the following areas of investment is even lower: investment in motivation of teachers and students (“investment in dynamic”); international cooperation; cooperation with business; development of educational technology; attraction of “new students” and “new personnel”; exploratory research; support for scientific schools Разворачивающаяся цифровая революция меняет окружающую университеты действительность и изменяет сами университеты. Цель исследования, представленного в статье, –
осветить ряд аспектов «цифровизации» университетов на основе экспертного знания. В качестве метода исследования использован масштабный опрос экспертов (1481 эксперт из 65
университетов России). Задача опроса – выявить, какое место занимает «цифровизация»
среди других масштабных изменений; какое место занимает «цифровой вызов» среди других, актуальных для современного университета, вызовов; как данный вызов должен повлиять на приоритеты управления развитием университета; в какой мере реальные приоритеты управления российскими университетами отражают значимость «цифрового вызова».
Опрос показывает, что экспертное сообщество считает «тотальную цифровизацию»
ведущим трендом изменений экономики и общества. Главным вызовом для высшей
школы в период до 2035 г. будет «цифровизация» – необходимость масштабного использования цифровых технологий в образовании и в управлении университетом. При
этом эксперты полагают, что «критические ситуации» для высшей школы в будущем
могут возникнуть в результате возможной «деградации школьного образования» и
развития страны по «сырьевому» сценарию. Ускоренное технологическое развитие
экономики и общества на основе цифровых технологий не станет значимым источником возможных критических ситуаций для высшей школы в будущем. В системе
приоритетов развития инвестиции в цифровую инфраструктуру должны занимать
значимое место, причем можно ожидать «быстрые эффекты» этих инвестиций.
Однако среди фактических приоритетов развития университетов на первых позициях,
по мнению экспертов, находятся «PR и продвижение университета» и «сотрудничество с Минобрнауки и федеральными агентствами»; инвестиции в цифровую инфраструктуру занимают третью позицию. Можно говорить об определенной «деформации» в управлении развитием университетов – главным трендом изменений, и вызовом
для университетов является «цифровизация», которая в практике управления занимает среди приоритетов лишь третье место. Еще более низок фактический приоритет
следующих направлений инвестиций в мотивацию преподавателей и студентов («инвестиции в активность»), международное сотрудничество, сотрудничество с бизнесом,
развитие образовательных технологий, привлечение «новых студентов», привлечение
«новых кадров», развертывание поисковых исследований, поддержку научных школ
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Проекты цифровой философии в контексте развития Digital Humanities
Груздев, А. А.; Самарин, А. С.; Илларионов, Г. А.; Gruzdev, Andrei A.; Samarin, Andrei S.; Illarionov, Grigorii A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-07)Цель исследования – посредством сравнительного анализа определить основные формы существования цифровой философии как части Digital Humanities. Гипотезой выступает ризоматическая структура цифровой философии, не ... -
Enhancing Digital Skills: The Key to Digital Inclusion for the Older People (on Example of Vietnam)
Tran Thi Bich Ngoc; Dao Thanh Binh; Nguyen Thi Xuan Hoa; Barysheva, Galina A.; Tran Si Lam; Zhironkin, Sergey A.; Чан Нгок Тхи Бик; Дао Бинь Тхань; Нгуэн Тхи Суан Хоа; Барышева, Г. А.; Тран Си Лам; Жиронкин, С. А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-10)Digital transformation taking place rapidly in all aspects of socioeconomic activities across Vietnam in recent years is affecting the lives of people of all ages. Vietnamese older people, due to the impact of digitization, ... -
Digital Humanities in the Conservation of Cultural Heritage
Lapteva, Marina A.; Gordeeva, Eugenia A.; Laptev, Alexei A.; Лаптева, М.А.; Гордеева, Е.А.; Лаптев, А.А (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-07)The use of digital technologies in science has contributed greatly to the creation of new scientific directions and research aspects. The paper discusses tools, aims, methods and administrative instruments used in Digital ... -
The Digital Transactions Currency for the BRICS
Zharikov, Mikhail V.; Жариков, М.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-11)The article deals with the circulation of a digital currency as a worldwide problem. The topic has theoretical and practical significance because price stability, economic growth and development and market equilibrium ... -
Classification and Trends in Developing Digital Services In Russian Federation
Yury, Danilchenko; Natalya, Fedorova; Liudmila, Iushkova; Evgenia, Korepanova; Marina, Savelyeva (2019)The article defines a number of indicators for assessing the development of the digital market, and groups the digital services offered to consumers in the Russian Federation. The main trends and directions of development ...