Author | Polezhaeva, Julia Е. | en |
Author | Полежаева, Ю.Е. | ru_RU |
Accessioned Date | 2014-03-28T03:44:47Z | |
Available Date | 2014-03-28T03:44:47Z | |
Issued Date | 2014-03 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10261 | |
Abstract | The article views the outstanding Hungarian composer-romanticist’s creative work from the
positions of the image-bearing system of the art of the Romantic era, its specificity and means of
embodiment. The material for research embraces piano and orchestra compositions: five “Mephisto
Waltzes”, “Mephisto Polka”, “The Piano Sonata in B minor”, fantasia quasi sonata “Apres une lecture
du Dante” (“After a Reading of Dante”), the “Faust symphony”, the “Dante symphony” that depict
various manifestations of evil. These compositions are studied in image-and-prosodic plane. The main
method of research is the prosodic analysis approaching the minor integral analysis. Singling out and
description of prosodic “nucleus” as a stable complex of expressive means that serve to re-create the
images mentioned have become the result of the research. This complex is characterized by certain
features (tone, register, articulatory, melodic, rhythmic, tonality-and-harmonic and genre ones) as
well as by regularities of a theme formation and development. Conclusion presents the attempt to view
the phenomena under research from the point of Christian teaching | en |
Abstract | В статье с позиций образной системы искусства эпохи романтизма, её специфики и средств
воплощения освещается творчество выдающегося венгерского композитора-романтика.
Материалом для изучения послужили фортепианные и оркестровые произведения: пять
«Мефисто-вальсов», «Мефисто-полька», Соната си минор, фантазия-соната «По прочтении
Данте», «Фауст-симфония» и «Данте-симфония», запечатлевшие различные проявления
образов зла. Названные сочинения рассматриваются в образно-интонационном плане. Основной
метод исследования – интонационный анализ, приближающийся к малому целостному
анализу. Результатом работы стало выявление и описание интонационного «ядра» –
устойчивого комплекса выразительных средств, служащих воссозданию указанных образов.
Данный комплекс обладает определёнными характеристиками (тональными, регистровыми,
артикуляционными, мелодическими, ритмическими, ладо-гармоническими и жанровыми), а
также закономерностями тематического образования и развития. В заключение предлагается
попытка осмысления рассматриваемых явлений с точки зрения христианского учения | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (3) | en |
Subject | image of evil | en |
Subject | “Mephisto Waltz” | en |
Subject | the “Faust symphony” | en |
Subject | the “Dante symphony” | en |
Subject | Franz Liszt | en |
Subject | musical expressive means | en |
Subject | intonation | en |
Subject | romanticism | en |
Subject | образы зла | ru_RU |
Subject | «Мефисто-вальс» | ru_RU |
Subject | «Фауст-симфония» | ru_RU |
Subject | «Данте-симфония» | ru_RU |
Subject | Ф. Лист | ru_RU |
Subject | музыкально-выразительные средства | ru_RU |
Subject | интонация | ru_RU |
Subject | романтизм | ru_RU |
Title | Demonic and Infernal Images in Franz Liszt’s Instrumental Compositions: Prosodic Aspect | en |
Alternative Title | Демонические и инфернальные образы в инструментальных сочинениях Ференца Листа: интонационный аспект | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Polezhaeva, Julia Е.:Krasnoyarsk State Academy of Music and Theatre
22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia;E-mail: bampo25@yandex.ru | en |
Contacts | Полежаева, Ю.Е.:Красноярская государственная академия музыки и театра
Россия, 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22 | ru_RU |
Pages | 525-536 | |