From the History of the Musical Culture of Krasnoyarsk During the First World War and the Civil War (1914-1919): on the Role of Migratory Waves in the Creation of Professional Musical Culture of Siberia
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10183Author:
Tsareva, Yevgenia S.
Царева, Е.С.
Date:
2014-01Abstract:
This paper discusses some issues of professional musical culture of the European type in Siberia in
pre-Soviet period, from the perspective of the problem of “centre-periphery”, and the “centres”are
the European part of Russia and foreign Europe, and the Siberian region acts as the “periphery”. The
study indicated the role of the centrifugal forces of this relationship, namely, the migratory waves from
the centre into the region. These waves were intensive during extreme events and contributed greatly
to the development of professional musical culture of Siberia. Attention is given to such a typological
feature of professional musical culture of Siberia (the periphery) as a direct dependency on creating
culture migratory waves from the centre, which affected the dynamics of culture development. Listing
the most massive waves of migration, which happened due to the socio-political and economic disasters
and brought into the region major musical creativity, the author focuses on the analysis of musical
reality in Krasnoyarsk during the First World War and the Civil War (1914-1919). Research work, based
on historical records, reveals the role of migrants (POWs of the First World War, refugees, foreign
military allies of the White movement) in the development of musical life and culture of Krasnoyarsk В настоящей статье рассмотрены некоторые вопросы развития профессиональной
музыкальной культуры европейского типа в Сибири досоветского периода в ракурсе
проблемы «центр-периферия», при этом «центром» выступают Европейская Россия и
зарубежная Европа, а «периферией» – сибирский регион. В ходе исследования обозначена
роль центробежных сил данного соотношения, а именно миграционных волн из центра
в регион, усиливающихся во время экстремальных ситуаций, в развитии системы
профессиональной музыкальной культуры Сибири. Акцентируется такая типологическая
черта профессиональной музыкальной культуры Сибири (периферии), как прямая
зависимость от культуротворческих миграционных волн из центра, влияющих на динамику
её развития. Перечисляя наиболее масштабные миграционные волны, обусловленные
социально-политическими и экономическими катаклизмами и несущие в регион в том числе
и значительные музыкально-творческие силы, мы останавливаемся на анализе музыкальной
действительности Красноярска периода Первой мировой и Гражданской войн (1914–1919).
С опорой на исторические источники и исследования в статье раскрыта роль мигрантов
(военнопленных Первой мировой войны, беженцев, иностранных военных союзников Белого
движения) в развитии музыкальной жизни и культуры КрасноярскаВ настоящей статье рассмотрены некоторые вопросы развития профессиональной
музыкальной культуры европейского типа в Сибири досоветского периода в ракурсе
проблемы «центр-периферия», при этом «центром» выступают Европейская Россия и
зарубежная Европа, а «периферией» – сибирский регион. В ходе исследования обозначена
роль центробежных сил данного соотношения, а именно миграционных волн из центра
в регион, усиливающихся во время экстремальных ситуаций, в развитии системы
профессиональной музыкальной культуры Сибири. Акцентируется такая типологическая
черта профессиональной музыкальной культуры Сибири (периферии), как прямая
зависимость от культуротворческих миграционных волн из центра, влияющих на динамику
её развития. Перечисляя наиболее масштабные миграционные волны, обусловленные
социально-политическими и экономическими катаклизмами и несущие в регион в том числе
и значительные музыкально-творческие силы, мы останавливаемся на анализе музыкальной
действительности Красноярска периода Первой мировой и Гражданской войн (1914–1919).
С опорой на исторические источники и исследования в статье раскрыта роль мигрантов
(военнопленных Первой мировой войны, беженцев, иностранных военных союзников Белого
движения) в развитии музыкальной жизни и культуры Красноярска
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Krasnoyarsk in 1917 – the Middle of 1918 as Viewed by the Newspaper Krasnoyarskii Rabochii
Romanova, Elena A.; Романова, Е.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-08)The life of Krasnoyarsk during the period of the end of World War I, the beginning of the Civil War and the revolutionary events of 1917 is studied in the article. Political, socio-economic and cultural work against the ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Khakassia Symphony Orchestra in the Context of Musical Culture Development in the Republic
Preisman, Emil M.; Razdolieva, Marija I.; Прейсман, Э.М.; Раздольева, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-07)The article describes Khakassia symphony orchestra as a phenomenon caused by the republic industrial development that has stimulated the rise of the artistic culture. It regards economic and social background, organizational ... -
ХХ век и тувинская музыка
Сузукей, В.Ю.; Suzukei, Valentina Yu. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2010-02)ХХ век с его революционными преобразованиями впервые за всю многовековую историю народа внес в его жизнь кардинальные изменения. были внесены существенные изменения, в традиционную музыкальную культуру тувинцев также ... -
India’s Soft Power: Images and Components
Gruzdev, Andrey A.; Konukhova, Anastasiya V.; Podyapolskiy, Sergey A.; Груздев, А.А.; Конухова, А.В.; Подъяпольский, С.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-08)The authors study a complex and partly contradictory process of modern India’s soft power formation. They focus on such components as Bollywood (Indian “dream factory”), music and dance, fabrics and attributes, diamond ...