Elements of Theatre in Soviet Glorifying Music of the 1920s – Early 1930s
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10182Author:
Perepich, Natalia V.
Перепич, Н.В.
Date:
2014-01Abstract:
The present article is dedicated to the issue on inclusion of some elements of theatre and drama art into
Soviet glorifying musical pieces of the post-Revolutionary times. Being created in the period of a new
communistic state formation, these opuses were intended to make up a positive picture of the Soviet
reality in the listeners’ minds, to introduce its key concepts and ideas. The comparative analysis of
the glorifying musical pieces and proletariat “meeting type” performance revealed a spectrum of the
general techniques, including drawing upon a typical drama pattern, turning to canto texts, dividing
the choir into groups engaged in a dialogue with each other, involving the audience into action. Among
their typical features, there are: enhanced visual appeal and the originality of dramatic solution, in
using such attributes as posters, hooters and a big drum in the actors’ hands. The emphasis on spoken
word is achieved by applying various genres and types of declamation, introduction of a reciter,
reproduction of political meeting scenes. As a consequence, the drama element in the glorifying pieces
of the early Soviet period is represented by the principle of powerful expression of the key concepts
and ideas of communism Данная статья посвящена рассмотрению вопроса о претворении элементов театрального
искусства в советских славильных музыкальных сочинениях послереволюционного времени.
Создаваясь в период становления нового коммунистического государства, эти опусы были
призваны сформировать в сознании слушателя позитивную картину советской реальности,
преподнести ее ключевые образы и идеи. В ходе сравнительного анализа славильных музыкальных
сочинений и пролетарского спектакля-митинга был выявлен спектр общих приемов, в числе
которых: опора на типовую драматургическую схему, обращение к текстам-литмонтажам,
деление хоровой массы на группы, ведущие диалог, вовлечение зрителя в действие. Для них
характерно усиление зрелищного начала, выражающееся в оригинальности сценического
решения, а также в употреблении таких атрибутов, как плакаты, гудок, большой барабан
в руках артиста. Акцентирование роли устного слова достигается применением различных
его жанров и видов декламации, введением партии чтеца, воссозданием сцен митинга.
Следовательно, в славильных сочинениях раннего советского периода театрализация
выступает мощным принципом подачи ведущих коммунистических образов и идей
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Музыка перед вызовами цифрового общества
Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ... -
Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works
Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ... -
On the Concept of Musical Performance
Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ...