Philosophical Conceptions of Cultural Space in Russia and Japan: Comparing Nishida Kitaro and Semën Frank
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10097Author:
Botz-Bornstein, Thorsten
Ботц-Борнштайн, Т.
Date:
2013-11Abstract:
Jean-Luc Nancy notes that the community, since it is no absolute subject (self, will, spirit), is by its nature
not inscribed in any logic metaphysics. In spite of this, or indeed because of this, Western philosophy
has persistently tried to interpret the community through precisely these metaphysical terms (Nancy,
1986, page 18, La Commonauté désoevrée, Christian Bourgeois, Paris). Some thoughts about Russian
and Japanese notions of community and space will show that characteristics pointed out by Nancy and
Kant are binding only for societies that function within a Western intellectual framework. I want to
introduce and compare the thought of Nishida Kitaro. (1870 – 1945) and Semën L Frank (1877 – 1950),
who develop the notions of basho and sobornost' as alternative philosophical concepts of space. Both
Nishida and Frank attempt to overcome what they consider a typically `Western' idea of individual `I's
as materialized `objects'. Procedures like Einfü h- lung or intuition are inefficient because all they do
is to transform the other, from the point of view of the `I', into an object. Finally, for the Eurasianist, the
state organization had at its center a personal god, and the `symphonic personality' of Russia-Eurasia
represented a nonegoistic, communal consciousness Жан-Люк Нанси отмечает, что общество, не являясь абсолютным субъектом (я, воля, дух),
по своей природе не вписывается ни в какую логическую метафизику. Несмотря на это или по
причине этого, западная философия настоятельно пыталась интерпретировать общество
исключительно при помощи этих метафизических терминов (Nancy, 1986, page 18, La
Commonaute¨ de¨soevre¨e, Christian Bourgeois, Paris).
Некоторые размышления о российских и японских понятиях об обществе и пространстве
показывают, что характеристики, данные Нанси и Кантом, типичны только для тех
обществ, которые функционируют в рамках западной интеллектуальной концепции. Мне
хотелось бы сравнить позиции Нисиды Китаро (1870-1935) и Семёна Л. Франка (1877-1950),
которые разработали понятия «басё» и «соборность» в качестве альтернативных концепций
пространства. Как Нисида, так и Франк пытались преодолеть то, что они считали
«типичным западным представлением об отдельных «я» как материальных «объектах». Такие
процессы, как интуиция, являются неэффективными, потому что они лишь трансформируют
в объект то, что им является по мнению «я». Для евразианиста организация государства
сконцентрирована вокруг персонального Бога, а «симфоническая индивидуальность» России-
Евразии представлена неэгоистичным, общим сознанием