• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2021 14 (3)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2021 14 (3)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Самодетерминация как психологический ресурс личностно-профессионального развития педагога

    Thumbnail
    View/Open:
    04_Pochtaryova.pdf (832.6 Kb)
    DOI:
    10.17516/1997–1370–0726
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/139953
    Author:
    Почтарева, Е. Ю.
    Васягина, Н. Н.
    Pochtaryova, Elena Yu.
    Vasyagina, Nataliya N.
    Date:
    2021-03
    Journal Name:
    Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(3)
    Abstract:
    Актуальность изучения самодетерминации в контексте личностно-профессионального развития педагога обусловлена гуманистической личностно-ориентированной направленностью образования на становление активной и самоопределяющейся личности. Целью статьи является анализ психологических закономерностей мотивационных процессов самодетерминации как субъектного основания личностно-профессионального развития педагога. На основе современных психологических подходов к самодетерминации рассматриваются интегративные механизмы и факторы интернализации, обусловливающие удовлетворенность деятельностью и продуктивность педагога. Дается авторское обоснование концептуальной модели личностно-профессиональных характеристик самодетерминации педагога. Показано, что самодетерминация и связанные с ней понятия автономии, внутренней мотивации деятельности, развивающей образовательной среды, диалога, фасилитации, настойчивости, увлеченности определяют сущность личностно-профессионального развития педагога как психологической ресурсной системы. Авторы делают вывод о том, что созидательно-творческое аксиологическое содержание процессов самодетерминации интегрирует разнообразные типы мотивационных тенденций педагогической деятельности, что определяет целостность и согласованность личностно-профессионального развития педагога
     
    Self-determination in the context of a teacher’s personal and professional development has become a relevant research subject due to the humanistic and person-oriented education focused on the development of an active and self-identifying personality. The aim of the paper is the psychological analysis of motivational self-determination processes as a subjective foundation for the personal and professional development of a teacher. Based on the modern psychological approaches to the self-determination phenomenon, the paper discusses the integrative mechanisms and internalization factors that determine the satisfaction with the activity and productivity of a teacher. The authors present their reasons in favour of a conceptual model of personal and professional characteristics of a teacher’s self-determination. They argue that self-determination and associated concepts of autonomy, internally motivated activity, developing learning environment, dialogue, facilitation, persistence, and involvement identify the essence of personal and professional development of a teacher as a psychological resource system. The authors conclude that the axiological creative content of self-determination processes integrates the diverse types of motivational tendencies in the pedagogical activity, highlighting the consistency and coherence of a teacher’s personal and professional development
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2021 14 (3) [10]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV