The Image of Homeland in the Works by Alphonse Mucha “Madonna of the Lilies”, the Poster for “The Lottery of the Union of Southwest Moravia” and the Poster for “The Slav Epic Exhibition”
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135377Автор:
Zamaraeva, Yuliya S.
Reznikova, Kseniya V.
Seredkina, Natalya N.
Замараева, Ю.С.
Резникова, К.В.
Середкина, Н.Н.
Дата:
2020-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)Аннотация:
Understanding the specifics of creativity, the features of the artistic method
of not a single artist can be achieved without a meaningful analysis of their works. The
purpose of this study is to analyse three works by the Czech artist A. Mucha “Madonna
of the Lilies”, the Poster for “The Lottery of the Union of Southwest Moravia” and the
Poster for “The Slav Epic Exhibition”, to reveal the programmatic content of each of
these works, as well as their general artistic idea.
The works by A. Mucha were analysed using the method proposed and justified in the field
of theory and history of culture by the Russian scientist V.I. Zhukovsky. This technique
determined the logic of analysis of the selected works. Such methods as observation,
formalisation, analysis, synthesis, analogy, extrapolation and interpretation were applied.
The result of a methodical analysis of the three selected works by A. Mucha testifies to
the programmatic creativity of the artist, to a single semantic regularity in his works.
The key theme uniting all three works being analysed is the theme of divine patronage
of the homeland (native land, people). However, the authors draw attention to a number
of aspects of visualisation of this topic in each of the works. If the work “Madonna of
the Lilies” expresses the idea of patronage in its very initial moment, the moment of
faith in patronage coming from above, then in the poster of the lottery divine patronage
becomes doubtful. Nevertheless, the analysis of the poster for “the Lottery of the Union
of Southwest Moravia” revealed a number of artistic signs indicating the possibility of a
revival of faith in patronage. Based on the interpretation of these signs, such conditions
for the revival of faith as the lack of fear “to look and see, to fight” were formulated.
Confirmation of the idea of revival is expressed in the third analysed work of the artist, i.e.
the poster for “The Slav Epic Exhibition”. Methodical analysis allowed us to characterise
this work as a statement of fulfilled expectations, prosperity and dawn at the same time.
The terms “death, withering, fossil”, which are defined as temporary phenomena, act as a
programmatic condition expressed through the artistic signs of the work Понимание специфики творчества, особенности художественного
метода ни одного художника не может быть достигнуто без содержательного анализа
его произведений. Цель данного исследования – проанализировать произведения
чешского художника А. Мухи «Мадонна в лилиях», «Плакат лотереи Союза Юго-
Западной Моравии» и «Славянский эпос», выявить программное содержание как
каждой из этих работ, так и общую для них художественную идею.
Анализ произведений А. Мухи осуществлялся по методике, предложенной и
обоснованной для применения в области теории и истории культуры российским
ученым В. И. Жуковским. Данная методика определила логику анализа выбранных
произведений. Были применены такие методы, как наблюдение, формализация,
анализ, синтез, аналогия, экстраполяция и интерпретация.
Результат методического анализа трех выбранных произведений А. Мухи
свидетельствует о программности творчества художника, о единой смысловой
закономерности его произведений. Ключевой темой, объединяющей все
три проанализированных произведения, определена тема божественного
покровительства Родине (родной земле, народу). Однако авторы обращают
внимание на ряд аспектов визуализации данной темы в каждом из произведений.
Если в работе «Мадонна в лилиях» выражена идея покровительства в самом своем
исходном моменте, моменте веры в покровительство, идущее свыше, то в плакате
лотереи божественное покровительство ставится под сомнение. Тем не менее
анализ работы «Плакат лотереи Союза Юго-Западной Моравии» позволил выявить
ряд художественных знаков, указывающих на возможность возрождения веры в
покровительство. На основе интерпретации данных знаков были сформулированы
такие условия возрождения веры, как отсутствие боязни «смотреть и видеть,
бороться». Подтверждение идеи возрождения выражено в третьем анализируемом
произведении художника – «Славянский эпос». Методический анализ позволил
охарактеризовать данное произведение как констатацию свершившегося ожидания,
расцвета и рассвета одновременно. В качестве программного условия, выраженного
посредством художественных знаков произведения, выступают понятия «смерть»,
«иссушение», «окаменелость», которые определены как временные явления.
Полученные результаты методического анализа трех произведений А. Мухи
существенно дополняют имеющиеся сведения о содержательной стороне творчества
художника
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Image of Homeland in the Works by Alphonse Mucha “Madonna of the Lilies”, the Poster for “The Lottery of the Union of Southwest Moravia” and the Poster for “The Slav Epic Exhibition”
Замараева, Ю. С.; Резникова, К. В.; Середкина, Н. Н. (2020-06)Understanding the specifics of creativity, the features of the artistic method of not a single artist can be achieved without a meaningful analysis of their works. The purpose of this study is to analyse three works by the ... -
The Image of Homeland in the Works by Alphonse Mucha “Madonna of the Lilies”, the Poster for “The Lottery of the Union of Southwest Moravia” and the Poster for “The Slav Epic Exhibition”
Замараева, Юлия Сергеевна; Резникова, Ксения Вячеславовна; Середкина, Наталья Николаевна (2020-06)Understanding the specifics of creativity, the features of the artistic method of not a single artist can be achieved without a meaningful analysis of their works. The purpose of this study is to analyse three works by the ... -
Жанр советского плаката в изобразительном искусстве 1917–1922 гг.
Пименова, Н. Н.; Шпак, А. А.; Ермаков, Т. К.; Pimenova, Natalya N.; Shpak, Anna A.; Ermakov, Tikhon K. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2023-04)Статья посвящена советскому плакату первой пятилетки Советской России – 1917–1922 гг. Плакат в рассматриваемый исследованием период выступает одним из главных жанров изобразительного искусства, именно он становится ... -
Electoral Campaign Still Visuals: Making Politics Entertaining
Pavlina, Svetlana Y.; Павлина, С. Ю. (Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2023-06)This article examines British and American still visuals as elements of political advertising in the context of 2000–2020 election campaigns. To reach voters, still visuals, that include posters, buttons, banners among ... -
Плакатное творчество Д. С. Моора (Орлова): философско-искусствоведческий анализ
Копцева, Н. П.; Замараева, Ю. С.; Менжуренко, Ю. Н.; Koptseva, Natalia P.; Zamaraeva, Yulia S.; Menzhurenko, Yulia N. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-01)В статье представлены результаты философско-искусствоведческого анализа шедевров советского искусства – репрезентантов плакатной графики авторства Дмитрия Станхиевича Моора (Орлова), которые имеют всемирную известность и ...