Вопросы формирования территорий традиционного природопользования
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9839Author:
Kirko, Vladimir I.
Кирко, В.И.
Keusch, Anna V.
Кеуш, А.В.
Shyshatskiy, Nikolay G.
Шишацкий, Н.Г.
Date:
2013-06Abstract:
In the given article we analyze the notion of «a territory of traditional environmental management» (TTEM), consider social-economic and legal problems of the TTEM conception. The authors suggest certain approaches to solution of present problems of the concept of the territory of traditional environmental management, which are based on TTEM criteria, on stages of TTEM realization and on a complex substantiation of TTEM. Our approach to definition of borders and the character of usage should correspond to the following conditions or criteria of determination, which can be formulated the following way: The criterion of «necessary sufficiency» of the territory’s size, its natural resources reserves and etc. in order to provide a normal ecological balance of combined components of the feeding landscape on the given territory sector. The most important condition of the given criteria fulfillment is drawing TTEM borders along the natural geographic lines of the given territory (for example, rivers, streams, water-partings and so on.). The criterion of «functional legal capacity» of the system of traditional household keeping. The size of the territory must optimally correspond to the demands of the settled traditional household activity and must have a necessary margin of safety in case of its load being increased, for example, because of its population growth. Correspondingly, the territory in Siberian and the Far East taiga zones will be of one size, it will be of another size in forest tundra, and of a third size in tundra and mountain tundra, thereat increasing while going from south to north. The criterion of «rational independence» of management structures from the activity of the authorized state organ of power and economic organizations. Here, the optimal way out can be to form a coordinating organ (the board of TTEM management) out of representatives of the local administration, economic organizations and population (clans); this board will coordinate their activity concerning the territory usage and management together with the TTEM Administration, which head is appointed in coordination with the Authorized Representative of the native population. В статье анализируется понятие «территории традиционного природопользования», рассматриваются социально-экономические и правовые проблемы концепции территорий традиционного природопользования. Авторами предложен подход к решению существующих проблем концепции. Выделяются критерии установления границ и этапы реализации концепции территорий традиционного природопользования. Подход к установлению границ, определение характера использования должны соответствовать следующим условиям или критериям выделения, которые можно сформулировать как: – критерий «необходимой достаточности» размеров территории, запасов ресурсов на ней и т.д. для поддержания на данном участке местности нормального экологического баланса совокупных составляющих кормящего ландшафта. Важнейшим условием выполнения данного критерия является проведение границ ТТП по естественным географическим рубежам данной территории (например рекам, ручьям, водоразделам и пр.); – критерий «функциональной дееспособности» системы ведения традиционного хозяйства. Размер территории должен оптимально соответствовать потребностям сложившегося типа традиционной хозяйственной деятельности и обладать необходимым запасом прочности при увеличении нагрузок на него, например из-за роста численности населения. Соответственно, в таёжной зоне Сибири и Дальнего Востока размер будет один, в лесотундровой – другой, в тундровой и горно-тундровой – третий, увеличиваясь при продвижении с юга на север; – критерий «разумной независимости» структур управления от деятельности уполномоченного государственного органа и хозяйственных организаций. Оптимальным вариантом здесь может быть создание координационного органа (Совета управления ТТП) из представителей местной администрации, хозяйственных организаций и населения (родовых общин), координирующего их деятельность по использованию и управлению территорией и администрации ТТП, руководитель которой назначается по согласованию с уполномоченными коренного населения. Итогом комплексного обоснования концепции должен быть типовой проект устройства территорий традиционного природопользования.