К вопросу о национальном примирении в России: ракурсы проблематизации
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9618Author:
Tomil’tseva, Daria A.
Томильцева, Д.А.
Date:
2013-02Abstract:
The article views upon the national reconciliation in Russia in the context of socio-philosophic analysis of the “reconciliation” concept. Reconciliation in duality of its meanings always implies more than “restoration of relationships” or “humility with what has happened”. The roots of our understanding of reconciliation (national reconciliation in particular) lead to the Abrahamic tradition focusing on the horizon of the absolute peace and in its secularized variant appearing as an ideal external ground of solidarity, “a collective culpa or responsibility”, “Amor Patriae”, “verdict of history”. The Abrahamic tradition forms our “self-evident” perspectives of understanding of “the national component” in national reconciliation. These perspectives can be conditionally termed as “the Unity”, “the Equality” and “the Borders”. On closer inspection they turn into very practical (strategic and tactical) items of reconciliation programs development and realization. Moreover, they determine socio-normative limits of their implementation. Статья посвящена исследованию вопроса о национальном примирении в России, в контексте социально-философского анализа понятия «примирения». Примирение, в двойственности своих значений, всегда есть нечто большее, чем просто «восстановление отношений» или «смирение с произошедшим». В истоках нашего понимания примирения (и в частности, национального примирения) лежит авраамическая традиция обращения к горизонту абсолютного мира, в секуляризированном своём варианте предстающая как внешнее по отношению к примиряющимся сторонам основание «коллективная вина или ответственность», «любовь к Родине», «суд истории». Авраамической традицией формируются наши «самоочевидные» ракурсы понимания «национального компонента» примирения, которые мы можем условно обозначить как «единство», «равенство» и «границы», которые при более детальном рассмотрении, превращаются в сугубо практические (стратегические и тактические) вопросы разработки и воплощения в жизнь примиренческих программ, и кроме того, определяют социально-нормативные рамки их (программ) реализации.