Субъектность как психолого-педагогическая категория
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9611Author:
Murasheva, Ekaterina S.
Мурашева, Е.С.
Date:
2013-02Abstract:
The article attempts to analyze the phenomenon of “subjectivity”, its nuclear and peripheral characteristics in psychology, pedagogy and methodology. Primarily, it puts forward the idea that these sciences have general and special characteristics of subjectivity from the points of view of different approaches. In addition to it, activity becomes a uniting characteristic of subjectivity for the disciplines mentioned above. Moreover, they investigate subjectivity as an integral and acquired quality of a person. Besides, the article singles out the fundamental characteristics of subjectivity necessary for a successful studying of foreign languages. В данно й стать е предпринимаетс я попытк а проанализироват ь понятие « субъектность », е ё ядерны е и периферийны е характеристик и в психологии , педагогик е и методике . В перву ю очеред ь выдвигаетс я иде я о существовани и универсальны х и особенны х характеристи к субъектност и дл я каждо й и з эти х научны х дисциплин c точк и зрени я разны х научны х подходов . В дополнени и к этом у делаетс я выво д о том , чт о активност ь становитс я центрально й характеристико й дл я трё х научны х дисциплин . Он и рассматриваю т субъектност ь ка к неотъемлемо е и приобретаемо е свойств о личности . Такж е выделяютс я базисны е характеристик и субъектности , необходимы е дл я успешног о овладени я иностранным и языками .