Знаки и вещи: топология коммуникации
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9603Author:
Azarenko, Sergey A.
Азаренко, С.А.
Date:
2013-02Abstract:
This text explores the topology of communication. Formation of the human being is realized in the process of communication, that is a kind of bodily interaction. When it is realized in space, it turns in different forms of social being – certain placements and conjointnesses. Sociality arises through the configuration of its ontological constituents – bodiness, placement and conjointness. The process of reproduction of conjointness occurs during the regular bodily interaction between people through certain social practices, due to which there is generated a certain message, that attaches people to its community with certain ideas and values. Social communication promotes the forming of symbolic space. Signs and symbols, soaking up the social experience, pull together and stitch together social reality in a single entity. At the same time people have to deal with things. How do things relate to the symbolic orders? We believe that the reconciliation between these two extreme positions on the issue of the primacy of real or symbolic worlds is possible only if we stop to see in things only “objective” objects, and see social force that produces a connection; as well stop to see in signs or symbols only a “meaning”, but see them as a social force, capable to work on the connection between people. В статье исследуется топология коммуникации. Формирование человеческого бытия протекает в ходе коммуникации, представляющей собой род телесного взаимодействия, которое, опространстливаясь, превращается в различные формы социального мира – определенные местности и совместности. Социальность возникает через конфигурирование таких ее онтологических составляющих, как телесность, местность и совместность. Процесс воспроизводства совместности происходит в ходе регулярного телесного взаимодействия между людьми посредством определенной социальной практики, благодаря которой порождается определенное со-общение, способствующее при-общению людей к своему со обществу с определенными представлениями и ценностями. Социальная коммуникация способствует порождению символического пространства. При этом людям приходится иметь дело с вещами. Как последние соотносятся с символическими порядками? Нам представляется, что примирение между этими крайними позициями по вопросу о первичности вещного или символического миров возможно в том случае, если мы в вещах перестанем видеть только «объективные» объекты, а увидим социальную силу, производящую связь; равно как и в знаках или символах перестанем видеть только «значения», но увидим в них также социальную силу, способную работать на связь между людьми.