Author’s «Alphabets» in Systems of Record of Ancient-Russian Musical-Written Art Products
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/917Автор:
Parfentjev, Nikolaj P.
Н.П.Парфентьев
Дата:
2009-05Аннотация:
The researchers carried out the theoretical studying of creative processes in the Ancient-Russian
musical art and connected to it decoding (translation into the modern stuff notation) and the analysis
of its products (chants) without taking into account their accessory to this or that regional school that
can not give enough exact results of research. The ancient manuscripts testify, that at the identical
tracing many complex musical marks-neumes (znamena’s) in the different areas of medieval Russia
had the various maintenance – divorce (razvod’s), and it is necessary for taking into account at the
research of products. Starting the studying the outstanding ancient Russian master’s creativity, the
first of all it is necessary to collect together their author’s divorces of melodic formulas and of the
the complex marks-neumes, scattered on numerous manuscripts. It is necessary to systematize these
divorces, to define the author’s features, having compared to the other divorces and then to take
into account the given features at the analysis chants. Data of these materials in the special tables
representing musical-intonational alphabets of the masters (schools), create a basis for more exact
decode and the analysis of the products of the ancient-Russian musical art, research of the theory of
this art and the creative processes happened in it as a whole. Теоретическое изучение творческих процессов в древнерусском музыкальном искусстве и связанные с этим расшифровка (перевод на современную нотацию) и анализ произведений проведены здесь без учета их принадлежности к той или иной региональной школе, что не может дать достаточно точных результатов исследования. Сами древние памятники письменности свидетельствуют, что при одинаковом начертании многие сложные нотные знаки (знамена) в разных районах средневековой России имели различное содержание – «развод», и это необходимо учитывать при исследовании произведений. Приступая к изучению творчества выдающихся древнерусских распевщиков, следует прежде всего собрать воедино их авторские разводы мелодических формул и сложных знамен, разбросанные по многочисленным рукописям. Необходимо систематизировать эти разводы, определить авторские особенности, сопоставив с другими разводами, а затем учитывать данные особенности при анализе песнопений. Сведение этих материалов в особые таблицы, представляющие собой музыкально-интонационные азбуки мастеров (школ), создают основу для более точных расшифровки и анализа произведений древнерусского музыкального искусства, исследования теории этого искусства и происходивших в нем творческих процессов в целом.