The Rules of Art Communication Between a Viewer and an Art-Work
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/900Author:
Tarasova, Maria V.
М.В. Тарасова
Date:
2009-03Abstract:
The communication between the viewer and the art-work is considered to be organized by certain
rules which regulate speaking operations of partners in the art dialogue-relationship. Each element
of the art-work is a sign addressing its meaning to the viewer who discovers it and fills it with his
own personal sense. Rules of changes in both the communicant and the communication product are
analyzed by means of investigation certain works of art and principles of viewer’s communication with
them. Communication with the art-work helps to transfer to another communicational level – between
the human being and the completeness of the Universe. Считается что, коммуникация между зрителем и художественным произведением происходит по определенным правилам, которые регулируют речевые сообщения сторон в художественном диалоге-отношении. Каждый элемент художественного произведения является знаком, несущим определенное значение до зрителя, который открывает его для себя и наполняет своим собственным смыслом. В данной статье анализируются правила обмена сообщениями между коммуникантом и продуктом коммуникации путем исследования определенных художественных произведений, а так же принципы коммуникации с ними зрителя. Коммуникация с художественным произведением помогает подняться на следующий уровень общения – общение между человеком и совершенством Мироздания.
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Revisiting Methodological Principles of Cultural-Semiotic Approach in Studying Art of Indigenous Peoples of the North, Siberia and the Far East
Seredkina, Natalia N.; Середкина, Н.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)This article is devoted to the analysis of cultural-semiotic approach that is considered as one of the key principles in studying the art of indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East. The author proposes ... -
The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Kistova, Anastasia V.; Bulak, Ksenia A.; Pimenova, Natalia N.; Shimanskaya, Ksenia I.; Pashova, Elina V.; Кистова, А.В.; Булак, К.А.; Пименова, Н.Н.; Шиманская, К.И.; Пашова, Э.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The Yenisei river occupies a significant place both in the sphere of regional identity and in paintings and graphic works of Krasnoyarsk artists, since it forms the image of Krasnoyarsk and is a connecting link of the ... -
Образ Енисея в произведениях красноярских художников / The Image of the Yenisei in the Paintings of Krasnoyarsk Artists
Кистова, А. В.; Булак, К. А.; Пименова, Н. Н.; Шиманская, К. И.; Пашова, Э. В. (2020)Река Енисей занимает значительное место как в сфере региональной идентичности, так и в творчестве красноярских художников, поскольку формирует облик города Красноярска и является связующим звеном Енисейской Сибири. В статье ... -
Формально- стилистический метод как основа интерпретации произведений живописи (на примере творческого наследия народного художника России А. М. Знака)
Москалюк, М. В.; Moskalyuk, Marina V. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-07)В данном исследовании на основе формально-стилистического метода проведен анализ и интерпретация живописных произведений народного художника России, члена-корреспондента Российской академии художеств, профессора ... -
Modern Theory of Visual Art: Regional Project
Zhukovskiy, Vladimir I.; Жуковский, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)The article defines the main notions of the modern visual art theory, studies the process of creating artistic appearance in the relation-dialogue between the recipient and the object-work, determines the role of an art ...