Franz Joseph Haydn. “The Seven Last Words of Our Saviour on the Cross” Oratorio
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/72273Автор:
Lozinskaya, Vera P.
Лозинская, В.П.
Дата:
2018-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (9)Аннотация:
The second half of the 18th century is the most significant epoch in the history of musical art.
The flourishing of folk, professional composer, concert and opera musical culture paved the
way for the Viennese Classical School.
Its formation is linked to the creative work of Ch.W. Gluck, F.J. Haydn, W.A. Mozart, young
L. van Beethoven, Mannheim craftsmen, and musicians of the older generation. Relying on
the achievements of their predecessors and contemporaries in the field of musical art, the
composers rose to new heights and created works of unfading beauty and perfection.
In the era of classicism and gallant style the art also expressed the moralizing trends: it
appealed to the human heart, cultivated spiritual nobility in people, and denounced evil.
Having reinterpreted the church music genres “ from within”, the composers filled their works
with bright musical images.
Franz Joseph Haydn is a great representative of the Viennese Classical School. The liveliness
of emotions and absolute clarity are inseparable in his music. The contemporaries also
mention the richness of content and emotions.
The master’s great merit is in the development of the oratorio genre, in which he combined the
elements of Handel’s oratorios, opera, singspiel, church music and symphony and achieved
simplicity and accessibility of perception herewith.
His works are valued for the development of a musical theme, discovery of contrasting
possibilities in it and creation of a multifaceted chain of transformations on their basis.
This article deals with the oratorio “The Seven Last Words of Our Savior on the Cross”,
a piece of music which is deep in content and revealing the themes of good and evil, love and
hatred, faith and betrayal.
The relevance of this music is that the image of Jesus Christ – the Lover of Man and Martyr –
is masterfully embodied in F.J. Haydn’s music Вторая половина XVIII века – важнейшая эпоха в истории музыкального искусства.
Расцвет народно-бытовой, профессионально-композиторской, концертной и оперной
музыкальной культуры стал почвой для появления венской классической школы.
Ее формирование связано с творчеством К.В. Глюка, Ф.Й. Гайдна, В.А. Моцарта,
молодого Л. ван Бетховена, мангеймских мастеров, музыкантов старшего поколения.
Композиторы, опираясь на достижения своих предшественников, современников
в области музыкального искусства, поднялись к новым высотам и создали сочинения
неувядаемой красоты и совершенства.
В эпоху классицизма и галантного стиля искусство выражало и морализующие
тенденции: обращалось к человеческому сердцу, воспитывало в людях душевное
благородство и обличало зло. Композиторы, переосмыслив «изнутри» жанры
церковной музыки, наполняли свои произведения яркими музыкальными образами.
Франц Йозеф Гайдн – великий представитель венской классической школы. В его
музыке неразрывно сочетаются живость эмоций и полнейшая ясность, а также
отмеченные современниками содержательность и взволнованность.
Велика заслуга мастера в развитии жанра оратории, в котором он объединил
элементы генделевских ораторий, оперы, зингшпиля, церковной музыки и симфонии,
достигнув при этом простоты и доступности восприятия.
Ценность его произведений заключается в разработке музыкальной темы,
обнаружении в ней контрастных возможностей и создании на их основе многогранной
цепи преобразований.
В данной статье рассмотрена оратория «Семь изречений (слов) Спасителя на
Кресте» – глубокое по содержанию сочинение, в котором раскрываются темы добра
и зла, любви и ненависти, верности и предательства.
Актуальность произведения в том, что образ Иисуса Христа – Человеколюбца
и Страстотерпца – мастерски воплощен в музыке Ф.Й. Гайдна