The Mystery of the “Finest Hour” of Russian Theatre (Theatre Art as a Way of Constructing Russian Cultural Identity)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/71916Author:
Gavrilova, Liudmila V.
Karlova, Olga A.
Гаврилова, Л.В.
Карлова, О.А.
Date:
2018-08Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (8)Abstract:
The article presents the results of theatre art research in the context of constructing Russian cultural identity. Theatre art is considered in historical dynamics; the research analyses the main milestones in the development of the national style of the theatre. Special attention is paid to the phenomenon of mysterious success of Russian theatre at the end of the 19th – early 20th century, in the period of “European theatre depression”. The article reveals the origins of “Russian theatre” as such, its similarities and differences from the Western and Oriental theatres, and the scenarios of its further destiny.
The history of Russian theatre art leads the authors to the conclusion on the essence of transformation of the contemporary theatre in Russia and in the Krasnoyarsk Territory (Krai). The authors consider current discussions on the phenomenon of the “death” of drama text. The authors arrive at the conclusion that the text ceases to be the “heart” and the “lord” of the theatre, transforming into one layer, a material, an element of the total theatre production. The new theatre text distinguishes between the levels of the drama text as such, the play text based on non-verbal components and the performance level. The latter is the dominating one; an actor is not a performer of a certain role anymore, but a provoking performer, laying his being on the stage open to the audience В статье представлены результаты исследования театрального искусства в контексте конструирования русской культурной идентичности. Театральное искусство
рассматривается в исторической динамике, анализируются наиболее значимые эпохи в становлении его национального стиля. Особое внимание в исследовании уделено
феномену загадочного взлета русского театра в конце XIX– начале ХХ века, в период
европейской «театральной депрессии». В статье вскрываются истоки формирования
собственно «русского» театра, его близость и отличия от западного и восточного
типов, сценарии его дальнейшей судьбы.
История русского театрального искусства приводит авторов к выводу о сути трансформаций современного театра в России и в Красноярском крае. Рассматриваются
актуальные дискуссии, связанные с феноменом «смерти» драматического текста.
Авторы делают выводы о том, что текст перестает быть «сердцем» театра, его
«властелином», а переходит в разряд слоя, материала, элемента постановки. Новый
театральный текст различает уровень собственно текста драмы, уровень текста
спектакля, главной составляющей которого являются невербальные средства, и уровень перформанса. Последний доминирует, и актер предстает не как исполнитель
роли, а скорее как перформер-провокатор, представляющий на обозрение публики свое
бытие на сцене
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Provincial Theatre: Problems of Establishment and Development of Performing (Dramatic) Art in Khabarovsk
Listopadov, Sergey V.; Листопадов, С.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The article is devoted to the peculiarities of the provincial theater establishment and development. Problems mentioned in the article are considered through the example of the theatre arts in the city of Khabarovsk in ... -
Academic Student Theatre in English in a Pedagogical University: Specifics and Opportunities to Meet With the “Different” Culture
Семенова, Е. В.; Ростова, М. Л.; Казанцева, Я. Н.; Немчинова, Н. В.; Васичева, А. Н.; Маринина, А. Е. (2018-12)The article presents an analysis of the experience in the creation of academic student theatre in English at Lesosibirsk School of Education − SibFU Branch. The materials of the research are theoretical categories of ... -
Specifics of Theatrical Concepts of the Creative Method of William Hogarth in His Graphic Series “A Rake’s Progress” and I. Stravinsky’s Opera “The Rake’s Progress”
Iakovleva, Svetlana A.; Яковлева, С.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-01)The article studies the theatrical nature of the creative method of the artist William Hogarth in creating paintings and graphic series “A Rake’s Progress” and the composer Igor Stravinsky in creating the opera “The ... -
Works by F.M. Dostoyevsky on Drama and Music Stage
Voitkevich, Svetlana G.; Войткевич, С.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)This article is devoted to the works by F.M. Dostoyevsky which found original embodiment in Russian music and theatre of Russia in the last third of the XX – early XXI centuries. The research marks historical stages of ... -
Implementation of Instrumental Theatre Principles in Yuri Kasparov’s Opera-Monodrama “Nevermore!”
Peretokina, Yuliya R.; Перетокина, Ю.Р. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-03)This article discusses the specific features of the instrumental theatre, which organically penetrates into the opera-monodrama genre, given the example of “Nevermore!” opera-monodrama by the contemporary Russian composer ...