American and Chinese Literature. Behind the Mask of Postmodernism: a National Failure
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/71658Автор:
Castelli, Alberto
Кастелли, А.
Дата:
2018-06Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (6)Аннотация:
The article is less an investigation of American, and Chinese postmodern fiction from a comparative perspective, than it is an acknowledgement of postmodern fiction as a representation of national failure. Besides the well-known attributes of black humour, fantasy and dreams, fragmentation, meta-fictional elements, intertextuality, parody, radical irony, literature lavishes a violent attack on what, at different degrees, could be understood as a postmodern society. The aesthetic of social protest such as deviant sexuality, drug and alcohol addiction (America), and expressions of insanity, historical decadence (China) are to be read as the sense of tragedy binding tightly two civilisations never so similar at any stage in history Статья в большей степени представляет собой признание того, что постмодернистская художественная литература являет собой национальную неудачу, и в меньшей степени – сравнительное исследование американской и китайской постмодернистской литературы. Наряду
с такими хорошо известными атрибутами, как черный юмор, фантазии и мечты, фрагментация, элементы метапрозы, интертекстуальность, пародия, радикальная ирония, литература изобилует агрессивными нападками на то, что в разной степени может пониматься как
постмодернистское общество. Эстетику социального протеста, выражаемого в отклонениях сексуального поведения, наркотической и алкогольной зависимости (Америка), проявлениях
безумия и историческом упадке (Китай), следует понимать как чувство трагедии, тесно связывающее две цивилизации, которые ни на одном историческом этапе не были так похожи
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Return of a Subject in the German Metafiction of 1960–1990
Kotelevskaya, Vera V.; Котелевская, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018-07)The article examines a so-called “death of a subject” based on the German metafiction of 1960–1990. This subgenre is interpreted as the most adequate literary form of problematization of the modern subject. The protagonist ... -
Art and Reality in a Post-Modernistic Paradigm of Abram Tertz: “Life Situations” and “Art Situations”
Shomanova, Gulnar K.; Шоманова, Г.К. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-05)The creative work of A. Tertz (A.D. Siniavskii) in the 60’s developed the post-modernistic representation of the issue of art and attitude to reality, which was preceded by literary-and-critical works. The article educes ... -
Art Nouveau Traditions and New Art-Technologies in Modern Dance
Mizko, Oksana A.; Мизко, О.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The paper analyzes modern dance in phenomenological and semiotic aspects, the dance being the result of merging of modernism traditions and technological innovations of postmodernism. It systematizes comparative materials, ... -
Myths About the Death of Novel and the Absence of Integrality in “the Novel” by V. Sorokin
Rogova, Evgeniya N.; Рогова, Е.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-05)“The Novel” by V. Sorokin illustrates the possible application of the category of aesthetic integrality to postmodern novel. Stylistic eclectics does not impede the organization of the text in “The Novel”, development ... -
The Boundaries of Literariness: Image of the World as a Book in the European Prose of the late 20th Century (through the example of the novel by Christoph Ransmayr „The Last World”)
Kovtun, Natalia V.; Ковтун, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-05)The article suggests the new treatment of contemporary European literature landmark texts, which are traditionally assigned to the aesthetics of postmodernism: Ch. Ransmayr’s “The Last World”, М. Grzimek’s “Shadowing”, ...