Archetype Grail In M. Yelizarov’s Novel “Librarian”
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/70758Author:
Turysheva, Olga N.
Турышева, О.Н.
Date:
2018-03Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (3)Abstract:
The article is devoted to identification of an archetypic basis of the novel of M. Yelizarov “Librarian”. She contacts the medieval myth about Holy Grail. Numerous similarities between W. von Eschenbach’s novel “Parzival” and the novel of the modern Russian writer are found. The conducted observations have helped to identify semantic functions of the ancient layer in the contemporary narrative. Comparing the books by D. Gromov (a Soviet writer) with the Grail, the modern novelist deconstructs the Soviet myth about the literature’s salutariness, insisting on inhuman pathos of the biblio-idea of the Soviet culture. The drawn conclusions allow clarifying the disputes on Yelizarov’s novel and also to raise an ideological question of the literature’s and reading’s sacralization – both in the Soviet period and in the present time. In the latter, this tendency is found in the popular literature telling us about the reader and also about advantage of reading in a sci-journalistic discourse. The explanation of this tendency is suggested as well Статья посвящена выявлению архетипической основы романа М. Елизарова «Библиотекарь».
Она связывается со средневековым мифом о Святом Граале. Обнаруживаются многочислен-
ные сюжетные сходства между романом В. фон Эшенбаха «Парцифаль» и романом современного русского автора. На почве сделанных наблюдений выясняются семантические функции древнего пласта в современном нарративе. Сделан вывод, что на почве сопоставления книг советского писателя Д. Громова с Граалем современный романист деконструирует советский миф о спасительности литературы, настаивая на антигуманном пафосе книжной идеи
советской культуры. Сделанные выводы позволяют внести определенность в споры о пафосе
романа Елизарова, а также поставить вопрос об идеологическом характере сакрализации литературы и чтения – как в советское время, так и в актуальной современности. В последнем
случае данная тенденция обнаруживается в массовой литературе, повествующей о читателе, а также в научном и публицистическом дискурсе о пользе чтения. Предлагается объяснение данной тенденции