God, Destiny and Will in the World Image of I.A. Goncharov: an Artistic and Anthropological Aspect (“The Precipice”)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/70754Author:
Siniakova, Liudmila N.
Синякова, Л.Н.
Date:
2018-03Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (3)Abstract:
God, will and destiny, constituting concepts in the artistic world of I.A. Goncharov form the plot and determine configuration of the personosphere in his last novel. The plot of “The Precipice” can be narrowed down to the formula of “overcoming self-will” affecting the main characters. A concept-intermediary “passion” appears in opposition of destiny – an objective course of events and will – the subjective influence on events.
Destiny is generally interpreted in the novel and in religious consciousness as a manifestation of God’s will; therefore refusal of the desires associated with the manifestation of pride or corporeality directs a person to humility and acceptance of traditional values Бог, воля и судьба, конституирующие концепты в художественном мире И.А. Гончарова, в последнем его романе формируют сюжет и определяют конфигурацию персоносферы. Сюжет
«Обрыва» может быть сведен к формуле «преодоления своеволия», затрагивающей главных
персонажей. В оппозиции судьбы – объективного хода событий и воли – субъективного воздействия на события появляется концепт-посредник «страсть».
Судьба трактуется в романе и в религиозном сознании в целом как проявление Божьей воли,
поэтому отказ от связанных с проявлением гордыни или телесности желаний направляет
человека к смирению и приятию традиционных ценностей