Standing at the Cross. Stabat Mater. The Сantata of the Composer Metropolitan Hilarion (Alfeyev). Theme and Its Analysis
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/70380Author:
Lozinskaya, Vera P.
Лозинская, В.П.
Date:
2018Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (4)Abstract:
The 20th century is marked with the discoveries in all the areas of the Slavic peoples’ culture that antiquity and value of contribution to the world culture deserves thorough studying. Outstanding masters of the 20th–21st centuries in their creative work and in their compositions turned to the genres of the Western European music of the Baroque and Classicism (oratorio, cantata, big concert, sonata, quartet and romance). At the same time, their reliance upon the achievements of the Russian musicians of the 19th century is evident. The composers’ works are characterized by the expansion of the lexical basis of the musical language, the use of folklore and introduction of the modern techniques of the
composers’ writing.
The creative work of Metropolitan Hilarion (Alfeyev) is a unique phenomenon in the history of the
world and Russian musical culture of the late 20th–early 21st century.
The cantata Stabat Mater for soloists, choir and orchestra is studied in this article.
The relevance of the musical compositions by Hilarion Alfeyev lies in the fact that most of them are
based on the religious themes and Christian texts. Great ideals and the images of Jesus Christ and
the Virgin found a perfect and convincing embodiment in his music. Centuries-old traditions of the
cultural and spiritual life of Russia have been preserved and developed in the cantata Stabat Mater.
The value of his compositions is in a strong connection with the achievements of the outstanding
composers of the 18th–20th centuries, as well as in the multilateral implementation of intonations and
rhythms of the Western European music and Russian folklore combined with church hymns.
The music of composer Hilarion (Alfeyev) is bright, powerful and rigorous, but at the same time it is
distinguished by the subtlest lyricism. It became a revelation of not only the art of its country, but of
the whole world. His compositions penetrate a human soul; they are clear and accessible to everyone В XX столетии происходили открытия во всех областях культуры славянских народов, древность и богатство вклада которых в мировую культуру заслуживает пристального изучения. Выдающиеся мастера XX–XXI веков в своём творчестве обращались к жанрам западноевропейской музыки эпохи барокко и классицизма (оратория, кантата, большой концерт, соната, квартет, романс). Вместе с тем заметна их опора на достижения отечественных музыкантов XIX столетия. Произведениям композиторов свойственны расширение лексической основы музыкального языка, использование фольклора, внедрение современной техники композиторского письма.
Творчество митрополита-композитора Илариона (Алфеева) – самобытное явление в истории мировой и отечественной музыкальной культуры второй половины XX – первой половины
XXI веков. В данной статье рассмотрена кантата «Stabat Mater» для солистов, хора и оркестра.
Актуальность музыкальных сочинений Илариона Алфеева состоит в том, что большинство
из них написаны на религиозные сюжеты, христианские тексты. Великие идеалы и образы
Иисуса Христа и Богородицы нашли в его музыке совершенное и убедительное воплощение.
В кантате «Stabat Mater» сохранены и получили новое развитие многовековые традиции культурной и духовной жизни России. Ценность его произведений в прочной связи с достижениями выдающихся композиторов XVIII–XX веков, а также в многостороннем претворении интонаций, ритмов западноевропейской музыки и русского народного фольклора в соединении с церковными песнопениями.
Музыка композитора Илариона (Алфеева) яркая, могучая, суровая, в то же время её отличает тончайший лиризм. Она стала откровением не только искусства своей страны,
но и всего мира. Его сочинения проникают в душу человека, они для всех и для каждого понятны
и доступны