Social and Anthropological Background for Addressing Xenophobia
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/70374Author:
Маrkov, Вoris V.
Марков, Б.В.
Date:
2018-02Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (2)Abstract:
Contemporary humanity is facing a new form of exclusion. If earlier protest caused total power and economic exploitation, today in place violent ways of assembling individuals in the collective body came new media technology. Globalization turns the new totalitarianism of planetary scale. The question arises, what does it mean to “be together”? Is the totality of the citizens, every four years, taking part in the elections, or something more-for example, people, nation or just fellow, existing according to the formula: live and not bother others live. It would be good to connect on a spiritual basis, as suggested by Russian philosophers of unity, but until the time is not ripe, should create more realistic projects. Today human Association are not built on spiritual unity, and at the organizational basis and fewer rely on solidarity. Your problem is the recognition of the other, which is not a romantic fiction, and lives and works near to us in the context of a modern multi-ethnic society. It cannot be an absolute skeptic, of course, if it is not being driven into a corner, such as paring down his social rights, wages, and forces other think, drink, eat and dress, as do representatives of a big nation. The involvement of another is not only in the plane of the rational negotiation and political treaties, but also at the level of everyday communication, which is the best form of hospitality Современное человечество сталкивается с новой формой отчуждения. Если раньше протест
вызывала тотальная власть и экономическая эксплуатация, то сегодня на место насильственных способов сборки индивидов в коллективное тело пришли новые медийные технологии. Глобализация оборачивается новым тоталитаризмом планетарного масштаба.
Возникает вопрос, что же это значит «быть вместе»? Является общество совокупностью
граждан, раз в четыре года принимающих участие в выборах, или нечто большее – например,
народ, нация или просто соотечественники, существующие по формуле: живи сам и не мешай
жить другим. Хорошо бы соединиться на духовной основе, как это предлагали русские философы всеединства, но пока время для этого не пришло, следует создавать более реалистичные
проекты. Сегодня человеческие объединения строятся не на душевном единстве, а на организационной основе и все меньше полагаются на солидарность. Решение проблемы состоит
в признании такого Другого, который не является романтической выдумкой, а живет и работает рядом с нами в рамках современного многонационального общества. Он не может
стать абсолютным скептиком, если, конечно, его не загонять в угол, например, урезая его
социальные права, зарплату и заставляя думать, пить, есть и одеваться так, как это делают представители «государствообразующей нации». Включенность другого осуществляется
не только в плоскости рациональных переговоров и политических договоров, но и на уровне
повседневной коммуникации, лучшей формой которой является гостеприимство