The Myth About Heracles in Literary Interpretation of P. Hacks (Based on the Play “Omphale”)
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/69454Author:
Nipa, Tatiana S.
Biktimirov, Vladislav E.
Нипа, Т.С.
Биктимиров, В.Э.
Date:
2018-01Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (1)Abstract:
The paper explores the literary reception of classical story of Heracles in the play “Omphale” by Peter Hacks. The usage of ancient Greek mythology stories, images and motives, their interpretation is an integral part of world literature’s artistic practice, in particular, German literature. It is in German culture where a strong national tradition of artistic interpretation of antiquity was formed. Peter Hacks, who created a number of literary adaptations of famous myths (“Die schöne Helena”, “Amphitryon”, “Orpheus in der Unterwelt”), evolved in line with this tradition. Analysis of the play, which includes historical, literary, receptive and comparative approaches, allows us to study the functioning of reception mechanism and the adaptation of antique plays in modern times, as well as the peculiarity of German playwright’s mythopoetry В статье рассматриваются особенности художественной рецепции классического сюжета
о Геракле в пьесе П. Хакса «Омфала». Обращение к сюжетам, образам и мотивам древнегреческой мифологии, их интерпретация, авторская мифологизация и мифотворчество есть неотъемлемая часть художественной практики мировой словесности, в частности немецкоязычной литературы. Именно в культуре Германии наиболее мощно сформировалась национальная традиция художественной интерпретации античности. Не исключением стало
и творчество Петера Хакса, создавшего ряд оригинальных и самобытных литературных обработок известных мифологических сюжетов («Прекрасная Елена», «Амфитрион», «Орфей
в аду»). Анализ пьесы, выполненный в русле рецептивного и компаративного методов исследования, позволяет выявить особенности рецепции античных сюжетов в новейшую эпоху,
а также своеобразие мифотворчества немецкого драматурга