Raymond Carver as “The American Chekhov”
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/69193Author:
Butenina, Evgenia M.
Бутенина, Е.М.
Date:
2018-01Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (1)Abstract:
Raymond Carver was first called “the American Chekhov” in the late 20th century, and since then discovering affinities between Chekhov and Carver has become an important aspect in Russian-American comparative studies. However, though several scholars drew general parallels between their realistic narrative methods, text-focused analyses are less frequent. The present paper compares six thematically parallel shorts stories to reveal similarities and differences in their poetics. It also emphasizes Carver’s last short story, his open tribute to Chekhov, as the epitome of the American author’s impressionistic realism. Like Chekhov, he strove to portray accurately the colors, sounds, smells, and laconically create the narrative atmosphere, both in his short stories and in poems. This gift, alongside with the sincere, non-sentimental sympathy towards his characters, makes Carver’s honorary title ring true В ХХ веке во многих литературах стало традицией награждать мастера короткой прозы
титулом национального Чехова. С 1920-х годов в англоязычной прозе формируется «чеховская
школа», и наиболее значительными ее представителями на раннем этапе считаются Кэтрин
Мэнсфилд, Джеймс Джойс и Шервуд Андерсон, которых не раз называли «английским Чеховым», «ирландским Чеховым» и «американским Чеховым» эпохи модернизма. Современным
«канадским Чеховым» считается Элис Манро, лауреат Нобелевской премии по литературе
2013 года. По ироническому замечанию Джона Чивера, он оказался в числе по крайней мере десятка писателей США, в разное время удостоенных титула «американского Чехова». Однако
в конце ХХ века этот титул закрепился за Реймондом Карвером (1938−1988), которого так назвал автор некролога в «Санди Таймс» Питер Кемп. Реймонд Карвер неоднократно выражал
восхищение Чеховым и воплотил некоторые художественные принципы импрессионистического реализма в своей прозе. В статье эти принципы рассматриваются на примере трех тематических пар рассказов и последнего текста Карвера, «Поручение», его эпитафии Чехову