Separated by a Common Language: on the Usage of Idioms in British and American Electoral Discourse
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/35360Author:
Pavlina, Svetlana Y.
Павлина, С.Ю.
Date:
2017-10Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (10)Abstract:
This article investigates idioms that conceptualize complex political issues in electoral discourse. The material consists of examples from British and American electoral debates and speeches (2010-2016) which show that politicians employ idioms for the purposes of self-presentation and their opponents’ criticism. Sharing a common language Americans and the British have different socio-political experience and culture, which manifests itself in idioms. The conceptual analysis of metaphors embedded in idioms reveals both common and culture specific features with regard to their manifestation in electoral discourses. The data show that the American discourse is characterized by the employment of metaphors that have mechanisms as their conceptual source and a very limited use of metaphors with the source domains Nature and Food. Moreover, the findings reveal that idioms used by British politicians are more diverse, thus more submodels are established within the source domains analyzed. Accordingly, British and American electoral discourses meet different stylistic requirements. The next stage of analysis deals with idioms modifications. The investigation reveals that a significant number of idioms undergo transformations in electoral discourse. Politicians attempt to tailor them to a political context thus enhancing their imagery. The most common type is expansion, while contraction of idioms is quite rare Статья посвящена исследованию идиом, которые вовлечены в процесс концептуализации
сложных политических аспектов в предвыборном дискурсе. Материалом исследования послужили тексты британских и американских предвыборных дебатов и предвыборных речей политиков (2010-2016), в которых идиомы используются для самопрезентации политиков или для критики оппонентов. Британцы и американцы имеют общий язык, однако их общественно-политический опыт и культура различны, что и находит отражение в идиомах. В основе
идиом лежат метафоры. Применение концептуального анализа позволяет обнаружить как общие, так и культурно-специфические черты в отношении использования идиом в предвыборном дискурсе. Согласно полученным данным, американский дискурс характеризуется употреблением метафор со сферой-источником «механизм», в то время как метафоры со сферой-источником «природа» и «еда» употребляются американскими политиками крайне редко.
Кроме того, исследование показывает, что в ходе предвыборной кампании британские политики употребляют более разнообразные идиомы, чем их американские коллеги, что позволяет выделить несколько подмоделей в рамках каждой сферы-источника. Из этого следует, что британский и американский предвыборный дискурсы отличаются в плане экспрессивности. На следующем этапе исследования рассматривались модификации идиом. Согласно полученным результатам, в предвыборном дискурсе значительное количество идиом подвергаются
трансформациям. Это вызвано тем, что политики пытаются обыграть их внутреннюю
форму согласно заданному политическому контексту, делая идиомы более экспрессивными.
Наибольшее распространение получает расширение идиом, в то время как их стяжение не характерно для предвыборного дискурса