Traditionalism/Conservatism of the Art of the Thaw Period in the Context of Social and Cultural Transformations
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/32516Автор:
Kruglova, Tatiana A.
Круглова, Т.А.
Дата:
2017-05Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (5)Аннотация:
The article is devoted to the analysis of the art culture of the “ottepel” (the “thaw” period) (the middle 1950’s – the late 1960’s) through a prism of the relation between social traditions and the discourse of traditionalism. A subject of the analysis is the creative works of the liberal wing of intelligentsia (“the Sixtiers”) and their attitude towards the socialist project. The article proposes a hypothesis as follows: in the event of inactivity of the mechanism of a social tradition, the reproduction of the Soviet project is implemented based on the traditionalist discourse that is expressed in the rhetoric of the “loyalty to the fathers”, the “connection between generations” and the “responsibility”. The traditionalist discourse is supposed to hide the trauma that has appeared as a result of the inability to have a normal social continuity in the new social and cultural conditions. In terms of the artistic techniques we can observe a setting toward the search of a “zone of great meanings”, the imitation of reloading of the socialist project on a new level Статья посвящена анализу тенденций художественной культуры «оттепели» (середина
1950-х – конец 1960-х годов) сквозь призму связи социальных традиций и дискурса традицио-
нализма. Предметом анализа стало творчество либерального крыла интеллигенции («шести-
десятников»), их отношения к социалистическому проекту. Выдвинута гипотеза о том, что в
ситуации отсутствия действия механизма социальной традиции воспроизводство советско-
го проекта осуществляется с опорой на традиционалистский дискурс, который выражается
в риторике «верности отцам», «связи поколений», «ответственности». Традиционалистский
дискурс призван скрыть травму, возникшую вследствие невозможности осуществлять пре-
емственность на уровне социальной эстафеты в новых социокультурных условиях. На уровне
художественных приемов мы отмечаем установку на поиск «зоны больших смыслов», имита-
цию перезагрузки социалистического проекта на новом уровне