Author | Tareva, Elena G. | en |
Author | Tarev, Boris V. | en |
Author | Тарева, Е.Г. | ru_RU |
Author | Тарев, Б.В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2017-03-10T07:47:59Z | |
Available Date | 2017-03-10T07:47:59Z | |
Issued Date | 2017-03 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/31567 | |
Abstract | Nowadays intercultural dialogue is regarded as one of key points in various fields of knowledge: philosophy, sociology, political science, linguistics, methods of teaching foreign languages. Despite the crisis of the idea of “interculturalism”, the interest to the dialogue of cultures is not going down. On the contrary, it is becoming stronger and stronger. The status of intercultural dialogue is changing, its role as a social and human phenomenon is being revised. These changes are taking place due to the fact that the modern nature of international cooperation and cross-cultural communication is complicated by political, social, cultural processes caused by globalization, the opposition of civilizational values. The global society faces many challenges in the process of preparing younger generations to unexpected, often conflict-prone, complicated conditions of international cooperation and communication. There is a need to find specific tools that can reduce the intensity of confrontation, to diminish the devastating effects of modern globalization shifts and deformations. The article raises the question of the application of the intercultural approach as a soft power tool in university educational environment | en |
Abstract | Межкультурный диалог рассматривается сегодня в различных областях знаний: в философии, социологии, политологии, языкознании, лингвистике, лингводидактике. Несмотря на кризис идеи «межкультурности», интерес к диалогу культур не угасает, напротив, он становится еще более явно выраженным. Меняется статус межкультурного диалога, переосмысливается его роль как социального и гуманитарного феномена. Изменения связаны с тем, что современный характер международного сотрудничества и межкультурной коммуникации осложняется политическими, общественными, культурными процессами, вызванными глобализацией, противопоставлением цивилизационных ценностей. Общество оказалось перед вызовами, связанными с подготовкой подрастающего поколения к непредвиденным, часто конфликтогенным, осложненным условиям международного сотрудничества и коммуникации. Возникает потребность в поиске особых инструментов, способных снизить накал противостояния, уменьшить разрушительные эффекты современных глобализационных сдвигов и деформаций. В статье ставится вопрос о применении межкультурного подхода как механизма «мягкой силы» в образовательных условиях вуза | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | soft power | en |
Subject | soft power tool | en |
Subject | university education | en |
Subject | culturally-based approaches | en |
Subject | intercultural approach | en |
Subject | «мягкая сила» | ru_RU |
Subject | инструменты «мягкой силы» | ru_RU |
Subject | образование в вузе | ru_RU |
Subject | культуросообразные подходы | ru_RU |
Subject | межкультурный подход | ru_RU |
Title | Intercultural Education as a “Soft power” Tool | en |
Alternative Title | Потенциал обучения межкультурному диалогу в контексте реализации стратегий «мягкой силы» | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Tareva, Elena G.: Moscow City University 4-1, 2nd Selskokhoziastvenny proezd, Moscow, 129226, Russia | en |
Contacts | Tarev, Boris V.: National Research University “Higher School of Economics” 20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russia; elenatareva@mail.ru | en |
Contacts | Тарева, Е.Г.:Московский городской педагогический университет Россия, 129226, Москва, 2-й Сельскохозяйственный проезд, 4 | ru_RU |
Contacts | Тарев, Б.В.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20 | ru_RU |
Pages | 432-439 | ru_RU |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (3) | en |