Legend Collections in European Literature of the Mid 19th Century
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/30783Автор:
Tuliakova, Natalia A.
Тулякова, Н.А.
Дата:
2017Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2022 15 (4)Аннотация:
In the present paper, I analyze peculiarities of legend collections in European literature of the mid 19th century, taking into consideration their Swiss, Spanish and Belgian variants. Starting with the history of the legend in European literature, I compare three volumes of legends – Sieben Legenden by Keller, Leyendas by Bécquer, Légendes flamandes by De Coster. What is being dwelt upon are their attitude to the source (pre-text), conflict, composition, setting, personage type. The conclusion is made that the three collections are similar in their authors’ understanding of the legend, which is presented as a tale that depicts a conflict between a person and some established set of values. In Sieben Legenden this set of values is given as most natural for people and despised by the official religion. The protagonists go through a series of trials to return to the harmonious family. In Leyendas the established order is mainly embodied into an old tradition or superstition, which the protagonist tries to ignore, with a fatal outcome. In Légendes flamandes the protagonist may disregard some ethical or moral concepts, only to happily understand their mistake later on. Though all the books appeared in the time of the late Romanticism in non-dominant European cultures, they present different sides of Romantic philosophy: romantic irony (Keller), love to the supernatural (Bécquer), attitude to history (De Coster) В статье анализируются особенности циклов легенд в европейской литературе середины XIX века на примере швейцарского, испанского и бельгийского вариантов. После краткого обзора истории возникновения легенды как жанра в европейской литературе сопоставляются три цикла – «Семь легенд» Киллера, «Легенды» Беккера, «Фламандские легенды» де Костера. Рассматриваются соотношение текста и фольклорного / агиографического претекста, конфликт, хронотоп, композиция, тип персонажа. Сделан вывод о том, что для всех трех циклов характерно одинаковое понимание жанра как рассказа о столкновении личности и установленной системы ценностей. В «Семи легендах» эта система естественна для людей, но осуждается христианством. Протагонист проходит через ряд испытаний, чтобы вернуться к семейным ценностям. В «Легендах» установленный порядок представлен в форме суеверия, на которое протагонист не обращает внимания, что приводит к трагическим последствиям. Во «Фламандских легендах» протагонист нарушает моральную или этическую заповедь, но счастливо избегает наказания, осознав свою ошибку. Циклы, созданные в эпоху позднего романтизма в малых европейских литературах, представляют собой различные аспекты романтической философии: романтическую иронию (Келлер), тягу к сверхъестественному (Беккер), отношение к истории (де Костер)