Гностический код в романе Л. Улицкой «Медея и ее дети»
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3036Author:
Ковтун, Н.В.
Kovtun, Natalia V.
Date:
2012-09Abstract:
The present article is the analysis of poetics in the novel Medea and Her Children by L. Ulitskaya,
that conceptualizes the earlier works of the author. It proves that the leading factor of understanding
the text is its gnostic code that reflects the contemporary spirit, which actualizes the problem of the
world evil. At the same time, the book is an intellectual game built up of the plots of world literature
and art that highlight the characters fortune; a game made to initiate the reader, strengthen their
ability to read between the lines. Post-modernistic poetics are replaced by hermeneutics, the trace of
the truth can only be followed behind the text and behind the time; the author sustains the rights
of private being of a personality, and only this way - from inside the home and from inside the soul, the
mysteries of the creation begin to open up. В статье представлен анализ поэтики романа Л. Улицкой «Медея и ее дети»,
концептуализирующего раннее творчество автора. Доказывается, что одним из ведущих
для понимания текста становится гностический код, отражающий сам дух современности,
актуализирующий проблему мирового зла. Одновременно произведение - интеллектуальная
игра, составленная из сюжетов мировой литературы, живописи, подсвечивающих судьбы
персонажей, рассчитанная на инициацию читателя, его умение читать между строк. На
смену постмодернистской поэтике приходит герменевтика, след истины открывается «за
текстом» и «за временем», автор восстанавливает в правах частное бытие личности, и
только так, изнутри дома/души, открываются тайны мироздания.