Поток информации при решении студентами вуза простой исследовательской задачи
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3032Author:
Гавриков, В.Л.
Gavrikov, Vladimir L.
Хлебопрос, Р.Г.
Khlebopros, Rem G.
Салагаева, А.В.
Salagaeva, Angela V.
Date:
2012-09Abstract:
In the paper, we use a new approach to measure the information flow used for problem solving. The
problem was taken from a high school course Ecology and business and presented as an interface
program available on the Internet. The participants communicated with the program in a dialogue
mode and received feedback only as the terms right or wrong. The successions of correct moves
were considered to give useful information to the participants. The information was measured
according to Shannons approach, as a logarithm of the probability of events. It was established that
the minimum information required to solve the problem was within the range of 30-50 bits. Also, to
provide a successful solution, the information received at one time by a participant had to exceed 10
bits at least once. В статье анализируется характеристика получения информации человеком, решающим
простую исследовательскую задачу на распознавание категорий в понятийном аппарате
учебного курса. Технически задача была реализована как сетевая интерактивная программа,
доступная через Интернет. Работая в режиме диалога с программой, испытуемые получали
информацию о ходе решения в виде сообщений «правильно» и«неправильно». Информация
измерялась как функция от вероятности случайного появления серий правильных ходов разной
длины. Согласно полученным данным, для решения предложенной задачи необходимо, чтобы
испытуемый суммарно получил как минимум 30-50 бит информации. Анализ индивидуальной
динамики решения показывает, что решение задачи возможно, если разовая порция получаемой
информации составляет более 10 бит.