Economic Evaluation of the International Kyzyl – Urumqi Railway Construction Project in Conjunction with the Ulug-Khem Coal Basin Development
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/30306Автор:
Dabiev, David F.
Lebedev, Vladimir I.
Дабиев, Д.Ф.
Лебедев, В.И.
Дата:
2016-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (12)Аннотация:
The present article demonstrates that construction of a railway through Tuva and Mongolia to China is an interesting and challenging problem from both economic and geopolitical points of view. Doubtlessly, the solution of this problem opens new opportunities for commercial and economic relations, including import and export of goods both to Mongolia and China and other cross-border countries of Central Asia. The authors remark that the greatest and the most profitable share of railroad cargo is coking coal exported to China, which in the last years has been facing a huge deficit for utilization of its metallurgical plants’ capacities. Should the international railway be constructed along Kyzyl – Ulangom – Hovd – Urumqi, almost all large and medium South Siberian deposits will be highly demanded on both domestic and international mineral product markets. The research leads us to the conclusion that the optimal option for Russia China and Mongolia would be a tripartite international treaty, on the basis of which the budgets of the party states finance up to 50% of capital costs provided in the estimate for the Kyzyl – Urumqi construction as per shares stipulated in the treaty, while private investors provide the rest Показано, что строительство железной дороги через Туву и Монголию в Китай – это одна из сложных и интересных проблем как с экономической, так и с геополитической точки зрения. Безусловно, в результате решения этой проблемы откроются новые возможности торговых и экономических отношений, в том числе для ввоза и вывоза товаров не только в Монголию и Китай, но и другие трансграничные страны Центральной Азии. Укажем здесь, что наиболее весомым и рентабельным в грузопотоке железной дороги, вероятнее всего, станет вывоз коксующегося угля в Китай, который в последние годы испытывает огромный дефицит для загрузки мощностей своих металлургических заводов. В том случае, если международная железная дорога будет построена по трассе Кызыл – Улангом – Ховд – Урумчи, практически все крупные и средние месторождения регионов Южной Сибири будут востребованы на рынках минеральной продукции как в России, так и за рубежом. В результате проведенного анализа оптимальным представляется вариант, при котором на основе трехстороннего международного договора между Россией, Китаем и Монголией за счет государственных средств вышеуказанных стран на долях, предусмотренных данным договором, финансируется 50 % капитальных затрат, утвержденных сметой на строительство железной дороги по трассе Кызыл – Урумчи, а частные инвесторы – остальную часть