Повышение качества технической подготовки студенток в настольном теннисе с учетом подвижности их нервной системы
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3018Автор:
Рябинина, С.К.
Ryabinina, Svetlana K.
Варинов, В.В.
Varinov, Vladislav V.
Муллер, А.Б.
Muller, Aron B.
Дата:
2012-08Аннотация:
The structure of the modern training process in table tennis has to take into account the individual
characteristics of students. Depending on the type of vegetative regulation of tennis players that
reflects the specificity of load perceptual, the development of fatigue, peculiarities of the competitive
activity, there is selection of tools and techniques of technical training. Our researches have shown
that during the implementation of technical training of students with mobility of the nervous system
of different levels, it is reasonable to differentiate modes of operation and the number of elements
that are trained in one exercise: a) for female students with a mobile nervous system it is advisable
to be in the repeated mode of operation, for female students with an average mobility of the nervous
system - in the interval mode of operation, and for female students with a labile nervous system - in
the variable mode of operation; b) for female students with a mobile nervous system it is advisable
to alternate with two similar technical elements after three series in one exercise, for female students
with an average mobility of the nervous system - after four series, and for female students with a labile
nervous system it is advisable to perform only one technical element in one exercise. Построение современного учебно-тренировочного процесса в настольном теннисе должно
учитывать индивидуальные особенности занимающихся. В зависимости от типа вегетативной
регуляции теннисисток, отражающего специфику восприятия нагрузки, развития утомления,
особенности соревновательной деятельности, подбираются средства и методы технической
подготовки. Проведенными нами исследованиями доказано, что при осуществлении
технической подготовки студентов с различной по степени подвижности нервной системой
целесообразно дифференцировать режимы работы, и количество отрабатываемых в одном
задании элементов: а) студенткам с подвижной нервной системой целесообразно находиться
в повторном режиме работы, студенткам со средней подвижностью нервной системой - в
интервальном, а студенткам с лабильной нервной системой в - переменном; б) студенткам
с подвижной системой в одном задании целесообразно чередовать два схожих технических
элемента после выполнений трех серий, студенткам со средней подвижностью нервной
системы - после четырех серий, а студенткам с лабильной нервной системы в одном задании
целесообразно выполнять только один технический элемент.