Методика использования фитбол-аэробики на занятиях физической культуры студенток
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3017Author:
Московченко, О.Н.
Moskovchenko, Olga N.
Булгакова, О.В.
Bulgakova, Olga V.
Date:
2012-08Abstract:
The article sheds some light upon the technique of using fitball, a type of health-improving aerobics.
The technique of fitball aerobics in classes touches upon physical education of the first and the second
year female students.
Development and implementation of the technique includes three stages. The first stage is the
organization, methodological approaches, the second - the introduction into the educational process
of students, the third is the method testing in a pedagogical experiment.
The experimental material confirms that the methodology of fitball aerobics is effective for the
development of motor characteristics, aims at the harmonious development of individual students,
helps to improve overall fitness and is aimed at the preservation of health. In addition, the results
suggest a fundamentally new approach to organizing and conducting of physical training in higher
educational institutions. The technique of fitball is an alternative to the traditional means of physical
education used in the classroom for physical education in higher educational institutions that do not
satisfy the needs of female students.
Exercises developed by the author, the use of a line method when performing exercises in the main
classes according to musical accompaniment, allows to create a positive emotional background on
lessons and a motivation to continue this type of exercises after graduation from the university. В статье рассматривается методика использования фитбола, одного из видов оздоровительной
аэробики. Разработана методика применения фитбол-аэробики на занятиях по физической
культуре со студентками первого, второго курсов.
Разработка и внедрение методики предусматривает три этапа. Первый этап - организация,
методологические подходы, второй - внедрение в учебный процесс студенток, третий
апробация методики в условиях педагогического эксперимента.
Представленные экспериментальные материалы подтверждают, что методика фитбол-
аэробики является эффективной для развития двигательных качеств, направлена на
гармоничное развитие личности студенток, способствует повышению уровня общей
подготовленности и направлена на сохранение здоровья. Кроме того, полученные результаты
указывают на принципиально новый подход к организации и проведению занятий по
физической культуре в высшем образовательном учреждении. Методика фитбола является
альтернативной по отношению к традиционным средствам физического воспитания,
используемых на занятиях по физической культуре в высших учебных заведениях, которые
не удовлетворяют запросы студенток.
Разработанные автором комплексы упражнений, применение поточного метода при
выполнении упражнений в основной части занятия с музыкальным сопровождением, позволяет
на занятии создать положительный эмоциональный фон и сформировать мотивацию к
продолжению занятий после окончания вуза.