Социальная рациональность: к проблеме дефиниции
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2997Author:
Труфанов, Д.О.
Trufanov, Dmitry O.
Date:
2012-07Abstract:
This paper observes the problem of definitions of social rationality. The author applies the postnonclassical
sociological approach to the analysis of social rationality. The sociological approach is critically
necessary insofar as rationality is a social phenomenon, and any rationalizing activity acts as an activity
of the social subjects. Postnonclassical approach is being employed in this research in connection
with the fact that it claims the dialectical unity of the cognizer and the object of knowledge and thereby
enables us to overcome the conflict of existing versions of rationality, absolutizing its epistemological
or ontological aspects. This point of view allowed the author to assert that an essential feature of rationality
is reflective design (logicization) of objects of reality - the unity of logization as means of cognitive
reflection, accessible to person, and logicized item as an object of cognitive reflection. Meanwhile
logization is defined as the use of logical tools, regardless of the presence in this application certain
logic errors (this feature distinguishes logicized from logical). Guided by these theoretical grounds, the
author formulates the definition of social rationality in the broad and narrow senses. In the broad sense,
social rationality is a set of reflexive content of social reality, in the narrow sense social rationality is
displayed as any reflective act (its process and outcome) of an individual or a group subject of social
action, carried out by using verbal means of communication. В статье обсуждается проблема дефиниции социальной рациональности. Автор применяет
постнеклассический социологический подход к анализу социальной рациональности.
Социологический подход необходим постольку, поскольку рациональность есть явление
социальное и любая рационализирующая деятельность есть деятельность социального
субъекта. Постнеклассический подход применен в связи с тем, что он утверждает
диалектическое единство познающего субъекта и объекта познания и тем самым позволяет
преодолеть конфликтность существующих версий рациональности, абсолютизирующих
гносеологические или онтологические ее аспекты. Такая точка зрения позволила автору
утверждать, что существенным признаком рациональности является рефлексивная
оформленность (логизированность) объектов реальности - единство логизации как
способа когнитивного отражения, доступного человеку и логизируемого как объекта
когнитивного отражения. При этом логизацию автор определяет как применение логического
инструментария, независимо от наличия в данном применении логических ошибок (этот
признак отличает логизированное от логического). Основываясь на указанных теоретических
основаниях, автор формулирует определения социальной рациональности в широком и узком
смыслах. В широком смысле социальная рациональность есть совокупность рефлексивных
содержаний социальной реальности; в узком - любой рефлексивный акт (его процесс и
результат) индивидуального или группового субъекта социального действия, осуществляемый
с помощью вербальных средств коммуникации