The Concept of Human Capital – the Need for an Interdisciplinary Synthesis
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/29968Author:
Efimov, Valerii S.
Lapteva, Alla V.
Mikhailova, Evgenia I.
Ефимов, В.С.
Лаптева, А.В.
Михайлова, Е.И.
Date:
2016-11Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (11)Abstract:
The article presents a review of theoretical and empirical studies of human capital, which has showed
inadequacy of reduced representations about man, his activity and the possibility to implement it.
Based on the performed critical analysis, the article substantiates the necessity to develop a systemic
model of human capital, which is to unite the classical concepts of human capital and its components
(education and competencies, health, demographic potential) with advanced concepts, including
personal qualities of a person, activity, identity; the features of not only individuals but also collectives
and groups; the concept of social capital; representations about the conditions, media and institutions
that provide human development and capitalization; ideas about subjects of human capitalization;
representations of the negative processes leading to ‘dissipation’ of human resources.
Two groups of categories are offered on the basis of the philosophical and methodological analysis.
They are material – processes – conditions and subjects – interests/positions – activity, allowing us to
carry out the system assembly of the ideas about human capital.
With respect to the applied empirical research, the article discusses the most important focus of human
capital studies; significant components (characteristics) of human capital; the methods of research
(fixation, evaluation) of the most important characteristics of human capital Проведен обзор теоретических и эмпирических исследований человеческого капитала, пока-
завший недостаточность редуцированных представлений о человеке, его активности и воз-
можности ее реализации.
На основании выполненного критического анализа обоснована необходимость разработ-
ки системной модели человеческого капитала, которая должна объединить классические
представления о человеческом капитале и его компонентах (образованность и компетенции,
здоровье, демографический потенциал) с расширенными представлениями, включающими:
личностные качества человека, активность, идентичность; характеристики не только ин-
дивидов, но и коллективов, групп; понятие «социального капитала»; представления об усло-
виях, средах и институтах, которые обеспечивают развитие и капитализацию человека;
представления о субъектах капитализации человека; представления о негативных процес-
сах, ведущих к «диссипации» человеческих ресурсов.
На основании философско-методологического анализа предложены две группы категорий:
«материал – процессы – условия», «субъекты – интересы/позиции – активности», позволяю-
щие осуществить системную сборку представлений о человеческом капитале.
В отношении прикладных эмпирических исследований обсуждаются: важнейшие фокусиров-
ки исследований человеческого капитала; значимые компоненты (характеристики) человече-
ского капитала; методы исследований (фиксации, оценки) важнейших характеристик челове-
ческого капитала