Методика формирования социокультурной компетенции: иероглиф как когнитивная память культуры
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2988Author:
Сосновская, Н.И.
Sosnovskaya, Nadezhda I.
Date:
2012-07Abstract:
Chinese writing, ideographic and pictographic, is a part of the linguistic picture of the world and concepts
conveyed in it on the grammatological level may participate in the formation of social competence
as one of the components of intercultural communicative competence. The implication of sociocultural
analysis of Chinese hieroglyphics on the basis of the grammatological approach not only will allow language
learners to acquire knowledge about the Chinese hieroglyphic concept sphere, cultural identity,
cultural realia both in historical and contemporary perspective, but will also teach them to properly
use this cognitive basis in further independent language learning process; such an approach can be
viewed as an effective mechanism for memorizing which can promote to activate the mastering of hieroglyphic
signs due to a relatively easy opportunity for reconstructing the image that is underlying the
sociocultural analysis, as well as a method to contribute to the formation of a sustainable motivational
component of learning. Китайское письмо, идеографическое и пиктографическое, является частью языковой картины
мира, концепты, выраженные в нем на грамматологическом уровне могут участвовать
в формировании социокультурной компетенции, являющейся одной из составляющих
межкультурной коммуникативной компетенции. Включение социокультурного анализа
китайской иероглифики на основе грамматологического подхода позволит обучающимся
не только приобрести знания о китайской иероглифической концептосфере, национально-
культурной специфике, культурных реалиях, как в историческом, так и в современном
аспекте, но также научит правильно использовать данную когнитивную базу при дальнейшем
самостоятельном изучении языка, будет эффективным механизмом запоминания,
способствующим активизации усвоения иероглифических знаков за счет сравнительно легкой
возможности реконструировать образ, лежащий в основе социокультурного анализа, а
кроме того будет способствовать формированию устойчивого мотивационного компонента
обучения.