Ансамбль главной площади в красноярске-26: гуманизированное пространство тоталитарной архитектуры
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2872Author:
Ямалетдинов, С.Ф.
Yamaletdinov, Sergei F.
Date:
2012-05Abstract:
In the second half of the 1940s - early 1950s in the Soviet Union there was a formation of the system
of closed settlements that were built to serve the enterprises for the production of nuclear weapons.
For a long time, atomic cities had the status of secret objects, therefore many questions of their
architectural and planning development have remained open. Despite the fact that closed cities were
designed and built following the general trends of development of domestic architecture of the postwar
period, however, the special conditions in which these settlements were found have been reflected in
the solution of architectural space.
In the context of national urban development practices in the post-war period, stages of design
and construction of the ensemble of the main square in Krasnoyarsk-26 - one of the closed cities of
the USSR nuclear industry are considered. Solving the problem of the quality of architectural and
spatial environment of a closed city, the architects have focused on the theme of the ensemble of
Alexandrinskiy Theatre in St. Petersburg. The materials are supplemented by previously unpublished
archival photographs. Во второй половине 1940-х - начале 1950-х в СССР формируется система закрытых
поселений, которые строились для обслуживания предприятий по производству ядерного
оружия. Долгое время «атомные города» имели статус секретных объектов, поэтому многие
вопросы их архитектурно-планировочного развития остаются не раскрытыми. Несмотря на
то, что закрытые города проектировались и строились, следуя общим тенденциям развития
отечественной архитектуры послевоенного времени, тем не менее, особые условия, в которых
находились эти поселения, нашли отражение в решении архитектурного пространства.
В контексте отечественной практики градостроительства послевоенного времени
рассматриваются этапы проектирования и строительства ансамбля главной площади
в Красноярске-26 - одного из закрытых городов атомной промышленности СССР. Решая
проблему качества архитектурно-пространственной среды закрытого города, архитекторы
обратились к теме ансамбля Александринского театра в Петербурге. Материалы дополнены
ранее не публиковавшимися архивными фотографиями.