Formation of professionally important qualities of students with weakened motor fitness using a health related and sport-oriented training program
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/28033Author:
Кузьмин, В. А.
Копылов, Ю. В.
Кудрявцев, М. Д.
Толстопятов, И. А.
Галимов, Г. Я.
Ионова, О. М.
Corporate Contributor:
Военно-инженерный институт
Военная кафедра
Date:
2016-03Journal Name:
Journal of Physical Education and SportJournal Quartile in Scopus:
Q2Bibliographic Citation:
Кузьмин, В. А. Formation of professionally important qualities of students with weakened motor fitness using a health related and sport-oriented training program [Текст] / В. А. Кузьмин, Ю. В. Копылов, М. Д. Кудрявцев, И. А. Толстопятов, Г. Я. Галимов, О. М. Ионова // Journal of Physical Education and Sport. — 2016. — № 23. — С. 136-145Abstract:
The purpose of the work: analysis of effectiveness of
trainings in sport section by health related
program, oriented on formation of professionally important
qualities for students with weakened motor fitness.
Material and methods: in the research students of main and
preparatory health groups participated. We formed
experimental group of students with weakened motor fitness (n=47,
age 21.14±0.36 years). In sport section
trainings, in this group special complex of exercises for
attention, static exercises from Hatha yoga and breathing
exercises by A.N. Strelnikova’s system were applied. Control
group included students with higher motor fitness
(n=40, age 21.44±0.26 age). Statistical distinctions in age
between control and experimental groups were not
confident (p>0.05). For determination of weakened motor fitness
we conducted six pedagogic tests.
Results: we worked out training program, consisting of four
parts: exercises for attention, specially selected
Hatha yoga static postures, breathing exercises and technical
actions from chosen kind of sports. It was found
that all indicators (left and right hands’ strength, vital
capacity of lungs, breathing pause after inhale, heart beats
rate in rest, Romberg’s test, Kopylov’s test) statistically
confidently (p<0.05–0.01) improved after pedagogic
experiment. It was also found that level of students’ motor
fitness formation increased (p<0.05–0.01) by tests:
long jump from the spot, chin ups on high bar, shuttle run 3 х
10 meters, run during six minutes, forward bents.
It was shown that formation of personality’s professionally
important qualities increased statistically confidently
(р<0.05) practically by all tested parameters, with the only
exclusion: awareness of significance of own study for
modern society.
Conclusions: The received data about motor fitness level
formation and students’ interest to physical exercises’
practicing permit to plan physical culture classes. The
purpose of such classes is to form personality’s
professionally important qualities: concentration of attention,
interpersonal communication, resistance to stresses
of different character, acquiring knowledge and skills in
independent practicing of physical culture.
Аннотация.
Цель работы: исследование
эффективности занятий по
оздоровительной программе в
спортивной секции для студентов со
сниженным уровнем двигательной
подготовленности, направленной на
формирование профессионально
значимых качеств.
Материал и методы: В исследовании
принимали участие студенты
основной и подготовительной
медицинской группы. Была
сформирована экспериментальная
группа студентов со сниженным
уровнем двигательной
подготовленности (n=47, возраст
21,14±0,36 лет). В секционных занятиях с
такой группой использовался
специальный комплекс упражнений
для тренировки внимания,
статических упражнений системы
хатха-йога и дыхательных
упражнений по системе А.Н.
Стрельниковой. В контрольную
группу были включены студенты с
более высоким уровнем двигательной
подготовленности (n=40, возраст
21,44±0,26 лет). Статистические
различия по возрасту между
контрольной и экспериментальной
группами недостоверны (p>0,05). Для
выявления студентов со сниженным
уровнем двигательной
подготовленности проведена оценка
подготовленности по шести
педагогическим тестам.
Результаты: разработана программа
тренировочных занятий из четырёх
разделов: упражнения для
тренировки внимания, выполнение
специально отобранных статических
поз системы хатха-йоги, дыхательной
тренировки и технических действий
выбранного вида спорта.
Установлено, что все показатели
(сила мышц правой и левой кисти,
жизненная емкость легких, время
задержки дыхания на вдохе, частота
сердечных сокращений в покое, Проба
Ромберга, тест Копылова)
статистически достоверно (p<0,05–0,01)
улучшились после проведения
педагогического эксперимента.
Выявлено, что уровень
сформированности двигательных
качеств у студентов повысился
(p<0,05–0,01) по тестам: прыжок в длину с
места, подтягивание на высокой
перекладине, челночный бег 3 х 10 м,
бег в течение шести минут, наклон
вперед. Показано, что
сформированность профессионально
значимых качеств личности
достоверно (р<0,05) повысилась
практически по всем исследованным
качествам, за исключением качества
осознания значимости своего
учебного труда для современного
общества.
Выводы: Полученные данные об уровне
сформированности двигательной
подготовленности и их интереса к
занятиям физическими упражнениями
позволяют планировать занятия
физической культурой. Цель таких
занятий – формирование
профессионально значимых качеств
личности: концентрации внимания,
межличностного общения,
преодоления стрессовых
воздействий различного характера,
овладения набором знаний и умений
самостоятельно заниматься