Религиозно-художественный образ совершенной целостности человека: картина А. А. Иванова «Явление Христа народу»
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2638Author:
Жуковский, В.И.
Zhukovsky, Vladimir I.
Пивоваров, Д.В.
Pivovarov, Daniil V.
Date:
2012-01Abstract:
The problem of the religious-artistic expression of the ideal of a perfect human being and his general
meaning of life is studied in this article. The concept of human integrity is discussed. The following ideal
types of people, opposite to each other, are identified: a spiritual, carnal, partial, harmonic human
being. Ideals of perfect human integrity are reflected in specified visual images in every culture. These
ideals are colorfully embodied by cultural heroes. Then a description of the composite formula of A.
Ivanovs picture The appearance of Christ before people follows. This formula expresses Ivanovs
idea of meaning of life of a perfect man. The authors came to the conclusion that Ivanov solved, by
artistic means, the age-old religious and philosophical dilemma: what to give preference to - faith or
knowledge, sense or reason? According to Ivanov, faith and knowledge must complement and balance
each other in a perfect man. The artist himself appears in the center of the canvas, and he is the very
focus of the mutually balanced parties of human spirit. В статье рассматривается проблема религиозно-художественного выражения идеала
совершенного человека и его общего смысла жизни. Обсуждено понятие человеческой
целостности. Выделены следующие идеальные типы людей, полярные друг другу: духовный,
плотский, парциальный, гармонический человек. В каждой культуре идеалы «совершенной
целостности» человека конкретизируются наглядными образами, красочно олицетворяются
в культурных героях. Далее описывается композиционная формула картины А. А. Иванова
«Явление Христа народу». Этой формулой выражена идея смысла жизни совершенного
человека. Авторы приходят к выводу, что Иванов художественными средствами разрешил
извечную религиозно-философскую дилемму: чему отдавать предпочтение - вере или знанию,
чувству или разуму? По мнению Иванова, вера и знание в «совершенном человеке» должны
взаимно дополнять и уравновешивать друг друга. Сам художник, изображенный в центре
холста, и есть средоточие взаимно уравновешенных сторон человеческого духа.