Показать сокращенную информацию

Brumfield, William C.en
Брумфильд, У.К.ru_RU
2016-10-31T06:24:26Z
2016-10-31T06:24:26Z
2016-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/26367
The pre-Petrine “backwardness” of Russia’s wooden architecture would become a point of interest in the nineteenth century, as Russian intellectuals and artists began to search for origins, antecedents and authenticity in the native culture. Engravings of traditional structures began to be widely distributed and published. Among the first artists to define the wooden vernacular as a stylistic inspiration were Viktor Hartmann and Ivan Ropet, both of whom worked at Abramtsevo in the early 1870s. Other Abramtsevo artists ‒ Vasilii Polenov, Viktor Vasnetsov, Konstantin Korovin, and to some extent Aleksandr Golovin ‒ introduced their painterly conception of mass and space into architectonic form. The prominence of the crafts revival and the use of folk motifs demonstrate a confluence of purpose and understanding among a group of artists, set designers, and architects at the turn of the century. The logical bond between material and structure in the medieval or folk traditions of pre-Petrine Russian architecture was given an aesthetic interpretation in the neo-Russian variant of the style moderne, which spread in the early twentieth century throughout Russia. The work of Sergei Maliutin is particularly significant in this area. The article proposes that photography at the turn of the 20th century played a crucial role in presenting forms of traditional wooden architecture to the Russian public and to architects themselves. Of particular importance was the publication of Igor’ Grabar’s multi-volume History of Russian Art, the first part of which was dedicated to pre-Petrine architecture, including the wooden churches of the North in photographs by artists such as Ivan Bilibin. The article concludes with a discussion of the work of Fedor Shekhtel as seen in the context of photographs of traditional wooden architectureen
В девятнадцатом веке повышенный интерес вызывает «отсталость» деревянного зодчества допетровской России, когда российские интеллектуалы и художники начинают поиски ис- токов, прообразов и аутентичности в родной культуре. Широко распространяются и публикуются гравюры традиционных конструкций. Среди первых художников, которые распознали в деревянном просторечии стилистическое вдохновение, были Виктор Гартман и Иван Ро- пет, оба они работали в Абрамцево в начале 1870-х гг. Другие художники Абрамцево–Василий Поленов, Виктор Васнецов, Константин Коровин и в некоторой степени Александр Головин– представили свою живописную концепцию массы и пространства в архитектоничной фор- ме. Возрождение ремесел и использование народных мотивов демонстрируют слияние целей и понимания между художниками, декораторами и архитекторами на рубеже веков. Логиче- ская связь между материалом и структурой в средневековых или народных традициях допе- тровской русской архитектуры была эстетически истолкована в неорусском варианте стиля модерн, который распространился в начале двадцатого века по всей России. В этой области особое значение имеет работа Сергея Малютина. В статье рассматривается решающая роль, которую сыграла фотография на рубеже веков в представлении форм традиционной деревянной архитектуры российской общественности и самого архитектора. Особое значе- ние имело издание многотомной истории русского искусства Игоря Грабаря, первая часть ко- торой была посвящена допетровской архитектуре, в том числе деревянным церквям Севера, запечатленным на фотографиях такого художника, как Иван Билибин. Статья завершается обсуждением работы Федора Шехтеля в контексте фотографий традиционной деревянной архитектуры-ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Wooden architectureen
Abramtsevoen
Viktor Hartmannen
Ivan Ropeten
Vasilii Polenoven
Viktor Vasnetsoven
Konstantin Korovinen
Sergei Maliutinen
Talashkinoen
style moderneen
neo-Russian styleen
Sergei Diagileven
Igor Grabaren
Ivan Bilibinen
Fedor Shekhtelen
international expositionsen
деревянное зодчествоru_RU
Абрамцевоru_RU
Виктор Гартманru_RU
Иван Ропет (Петров)ru_RU
Василий Поленовru_RU
Виктор Васнецовru_RU
Константин Коровинru_RU
Сергей Малютинru_RU
Талашкиноru_RU
стиль модернru_RU
неорусский стильru_RU
Сергей Дягилевru_RU
Игорь Грабарьru_RU
Иван Билибинru_RU
Федор Шехтельru_RU
международные выставкиru_RU
Style Moderne and the Rediscovery of the Wooden Architecture of the Russian North: the Photographic Connectionen
Стиль модерн и открытие деревянной архитектуры Русского Севера: роль фотографииru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Brumfield, William C.: Tulane University New Orleans, Louisiana, USA; E-mail : william.brumfield@gmail.comen
Брумфильд, У.К.: Университет Тулейн Новый Орлеан, Луизиана, СШАru_RU
2383-2397
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию