Вопросы «идеального» в современном искусстве и искусствознании
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2612Author:
Москалюк, М.В.
Moskalyuk, Marina V.
Date:
2011-12Abstract:
The article dwells upon a topicality of understanding of ideal in modern art and in the study of art.
Some definitions of ideal are specified. Its fundamental meaning for human existence is pointed
out. It is asserted that ideal must be present in a work of art not only as non-objective reality but
in its evaluative aspect, in the meaning of a high ideal since a work of art is always both a grip of
spiritual content and its transformation into a concrete artistic image-bearing one. At this, ideal
content in a material work of art can be extracted only in the process of perception, in a course of
a purposeful human activity. Thus, ideal is always active, dynamic, dependant on a percipients
personality level. A variety of ideal concepts (eternity, love, motherhood, peace and quiet, thirst,
etc.) are revealed through an artistic image. They contain universal objective meaning and highlight
unique social meaningfulness of art among other forms of social consciousness, the former being a
necessary and full-fledged translator of ideal. The value of a work of art is ensured by a complete
embodiment of ideal. The attempts to exclude ideal made in modern artistic practices result in the
lack of qualities (artistic value) and functions (translation of ideal) in works of art. В данной работе рассматривается актуальность понимания «идеального» в современной
художественной и искусствоведческой практике, уточняются отдельные дефиниции
«идеального», подчеркивается его фундаментальное значение для человеческого бытия.
Утверждается, что в художественном произведении идеальное должно присутствовать
не только как иная, не существующая реальность, но и в ценностном аспекте, в понятии
высокого идеала, так как художественное творчество всегда есть «схватывание» духовного
содержания и перевод его в художественно-образную конкретность. При этом идеальное
содержание в материальном произведении искусства может быть восстановлено только
в процессе восприятия, в целенаправленной человеческой деятельности. Таким образом,
идеальное всегда подвижно, динамично, обусловлено личностным уровнем воспринимающего.
Через художественный образ произведения искусства раскрывается множество
идеальных понятий (вечность, любовь, материнство, покой, жажда и т.д.), которые несут
общечеловеческий объективный смысл, отсюда формируется уникальная социальная
значимость искусства среди других форм общественного сознания как необходимого и
полноценного транслятора идеального. Именно полнота воплощения идеального обеспечивает
ценность произведения. Попытки исключения идеального, предпринимаемые в современных
художественных практиках, приводят к тому, что получаемые результаты не несут на
себе качеств (художественная ценность) и функций (трансляция идеального) произведений
искусства.