Мотивация студентов к самостоятельной физкультурно-спортивной деятельности и физическому совершенству
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2498Author:
Санникова, Н.А.
Sannikova, Nataliya A.
Матонина, О.Г.
Matonina, Olga G.
Николаев, Е.А.
Nikolaev, Evgeny A.
Федорова, В.В.
Fedorova, Viktoria V.
Мезенцева, Н.В.
Mezentseva, Natalia V.
Date:
2011-09Abstract:
Human body is a unique complex self-regulating, self-developing biological system, which has
permanent interaction with environment, as well as power to self-education, perception, storage
and communication of information. Precondition of somatic and vegetative functioning of a human
organism in all the phases of its development is its muscular activity. Students attitude to physical
education and sports is the issue of immediate interest of modern society. Numerous recent researches
(Agadzhanyan et.al.,1997; Vishnevskyi et.al., 2000; Stepanova, 2003) prove that physical culture and
sports activities have not turned into urgent student personal necessity yet.
The article raises the question of student motivation to autonomous sports activity. The research
reveals a number of findings: firstly, the incentives for autonomous sports activity; secondly, types of
the male- and the female-students attitudes to physical exercises; thirdly, their interest to different
kinds of sport; fourthly, influences on the forming of sports interests; then, obstacles to regular sports
activity; and finally, differences in males and females motivation to bodily exercises.
The results we report here were obtained from traditional methods: scientific-methodological literature
analysis, questionnaire survey, interviewing. Sample groups consisted of 145 male-students and 155
female-students. Организм человека - единая, сложная, саморегулирующаяся и саморазвивающаяся
биологическая система, находящаяся в постоянном взаимодействии с окружающейся средой,
имеющая способность к самообучению, восприятию, передаче и хранению информации.
Мышечная деятельность является непременным условием формирования двигательных
и вегетативных функций организма человека на всех этапах его развития. Отношение
студентов к физической культуре и спорту - одна из актуальных социально-педагогических
проблем современного общества. Многочисленные исследования последних лет (Агаджанян и
др., 1997; Вишневский и др., 2000; Богатырев, 2000; Степанова, 2003) свидетельствуют о том,
что физкультурно-спортивная деятельность еще не стала для студентов потребностью, не
превратилась в интерес личности.
В статье рассмотрены вопросы мотивации к самостоятельным занятиям физической
культурой у современных студентов. В ходе нашего исследования были выявлены: мотивы
самостоятельных занятий физической культурой и спортом; формы активного отношения
юношей и девушек к занятиям физическими упражнениями; их интерес к различным видам
спорта; факторы формирования физкультурных и спортивных интересов; причины, которые
препятствуют регулярным занятиям физической культурой и спортом; различия в мотивах
занятий физическими упражнениями юношей и девушек. Был использован ряд традиционных
методов исследования: анализ научно-методической литературы, анкетирование,
интервьюирование. Выборка юношей - студентов состояла из 145 чел., а девушек - студенток -
155 чел.