Социология эмоций: взаимосвязь ориентаций на ценностные переживания и базовые ценности
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2458Author:
Немировский, В.Г.
Nemirovskiy, Valentin G.
Date:
2011-08Abstract:
This paper is devoted to such scarcely studied in the sociology of emotions matter as the analysis
of the relationships between orientations of the respondents on core values and their orientations
on value experiences. In general, in the field of sociology core values are particularly studied on
the basis of numerous cross-cultural comparative studies. Orientations on value experiences have
also been studied for nearly 30 years on the basis of surveys of the Russian respondents. This paper
presents the results of correlation analysis between core values, fixed by the method of S. Schwartz,
and orientations of the respondents on value experiences on the basis of techniques, developed by V.G.
Nemirovsky. It is concluded that the orientations on value experiences tend to express the personalised
sense of core values for the respondents. Статья посвящена такому малоизученному в социологии эмоций вопросу, как анализ
взаимосвязей между ориентациями респондентов на базовые ценности и их ориентациями
на ценностные переживания. В целом, базовые ценности в мировой социологии изучены
крайне подробно, на базе ряда кросскультурных сравнительных исследований. Ориентации
на ценностные переживания также изучаются на протяжении почти 30 лет на базе
российских респондентов. В данной статье приводятся результаты корреляционного анализа
между базовыми ценностями, зафиксированными по методике Ш. Шварца, и ориентациями
респондентов на ценностные переживания на основе методики В.Г. Немировского. Сделан
вывод, что ориентации на ценностные переживания, как правило, выражают личностный
смысл базовых ценностей для респондентов.